
Asmanchet auto
Aandrijfashoes voor
Aandrijfashoes: nuttige informatie
Hoe valt het falen van de rubbers van de draagarm op
Om een defect aan dit onderdeel te vinden, moet u deze heel goed nakijken. In het onderdeel morgen geen scheurtjes en barsten zitten en er mogen geen resten van olie op zitten. Over het algemeen valt het niet mee om scheurtjes in dit onderdeel te vinden. Om die reden kunt u beter de auto aan de voorkant omhoog brengen en het stuur in de uiterste stand zetten zodat u alles goed kan bekijken: doordat het rubber in deze stand uitrekt, is het beter te zien. Omdat de staat van de onderdelen direct bepaald hoe lang de rubbers van de draagarm meegaan, geeft men aan om deze minimaal 1 keer per maand te inspecteren.
U bent in staat om te bepalen of de rubbers van de draagarm moeten worden geïnspecteerd door deze aanwijzingen:
- Als men rijdt zijn rare geluiden hoorbaar in de buurt van de ophanging aan de voorzijde, als u door een bocht rijdt, neemt het geluid toe of is totaal weg.
- Als u met de auto optrekt, stottert deze.
Oorzaken voor het falen van de rubbers van de draagarm
De rubbers van de draagarm hebben erg veel te maken met vuiligheid en water, daarnaast ook met chemicaliën die op de weg gestrooid worden. Hierdoor zullen onderdelen die van niet zo goede kwaliteit zijn niet alleen eerder stuk gaan, maar het is zelfs mogelijk dat hierdoor de rubbers van de draagarm ook sneller slijten.
Het falen van de rubbers van de draagarm kan gebeuren doordat men gebruik maakt van een smeermiddel die hier niet voor bedoeld is of doordat er te weinig smeermiddel aanwezig is. Er bestaan smeermiddelen die elementen bevatten die niet goed zijn voor de rubber onderdelen. Indien er niet genoeg smering plaatsvindt, is het mogelijk dat de rubbers van de draagarm sneller slijtage gaan vertonen, en op die manier worden de onderdelen heter. De rubbers van de draagarm die aan de kant van de motor zitten krijgen veel meer te maken met hoge temperaturen en het kan zelf gebeuren dat ze smelten, maar de rubbers van de draagarm die aan de buitenkant zitten hebben meer last van een mechanische beschadiging, bijvoorbeeld ze worden geperforeerd doordat ze geraakt worden door een klein steentje. Maar het is ook mogelijk dat ze smelten, het kan gebeuren dat de naaf erg heet wordt omdat men rijdt met versleten lagers.
Het verwisselen van de rubbers van de draagarm
Dir soort onderdelen vallen onder de gebruiksartikelen, wat betekent dat als ze versleten zijn, ze moeten worden verwisseld. U bent in staat om dit zelfstandig uit te voeren, maar u moet wel in het bezit zijn van het juiste gereedschap. Men raadt aan om de rubbers van de draagarm die aan de binnen- en buitenkant zitten tegelijkertijd te verwisselen, daarom is het verstandiger om een rubber set voor de aandrijfas aan te schaffen. Het verwisselen gaat het makkelijkste boven een put of u kunt de auto op een brug zetten. Bij het verwisselen van de rubbers van de draagarm kunt u dit stappenplan opvolgen:
- Trek de handrem aan.
- Maak de naaf los door middel van een moersleutel.
- Neem een sleutel in de goede maat en ontkoppel de bevestigingen die aan de stabilisatie bus vastzitten.
- Maak de bouten van het wiel los en demonteer deze.
- Schroef de trekstang los. U moet hiervoor in het bezit van een trekker zijn.
- Maak de bevestigingen van het kogelgewricht los. Het kan zijn dat u hiervoor ook in het bezit van een trekker moet zijn.
- Demonteer de bevestigingen die aan het kogelgewricht vastzitten.
- Verwijder de stut en verwijder de aandrijfas en de draagarm door deze naar u toe te halen.
- Demonteer de ringen voor de bevestiging, deze bevinden zich aan de buitenzijde van het rubber.
- Plaats de aandrijfas in een bankschroef en verwijder de draagarm door middel van een trekker. Mocht u deze niet hebben, kan het eventueel ook met ander gereedschap, maar het is belangrijk dat u alleen aan de binnenkant van het onderdeel komt.
- Reinig de draagarm, haal het vet, de vuiligheid en de oxidatie weg, en monteer het onderdeel weer.
- Plaats nieuwe rubbers op de aandrijfas, plaats de klem op de as.
- Doe vet tussen de rubbers en monteer de draagarm.
- Maak de montage af door de stappen van onder naar boven uit te voeren.