Binnenste stuurkogel auto
Axiaalkogel voor
Axiaalkogel: nuttige informatie
In combinatie met een onderdeel in de vorm van een staaf is een verstelbare scharnier nodig voor het koppelen van de afzonderlijke knooppunten van de auto` stuuraandrijving. Door zijn constructie is de as scharnier vergelijkbaar met een radiale stuwkracht verbinding vanwege het feit dat het glijvlak van de as ring en de behuizing een bepaalde hoek vormen ten opzichte van de dragende as. Meestal zijn de verstelbare scharnieren nodig in geval van een axiale belasting, maar soms, binnen bepaalde grenzen, kunnen ze werken met gecombineerde ladingen. Ook moet worden vermeld dat in dergelijke gevallen het radiale component van de belasting uit niet meer dan vijftig procent van de axiale belasting (die tegelijkertijd werkt) mag bestaan.
Over het algemeen is de veervormige scharnier een zelf smerend onderdeel. Scharnieren van dit type bestaan uitglijvlakken van staal en PTFE composiet (polytetrafluorethyleen). De ringen van de verstelbare scharnieren zijn gemaakt van verchroomd staal. Tevens zijn ze gehard en gepolijst. Het bevat ook PTFE en het glijoppervlak is bedekt met kunststof. Daarnaast is het versterkt met glasvezel welke direct in de ring is geïnjecteerd. De schuif van de ringas is tevens met verhard chroom gemetalliseerd en bedekt met een lithium smeermiddel. De scharnieren zijn inklapbaar elementen. Dit feit maakt het mogelijk de afzonderlijke opgehangen scharnieren te delen. Aanvaardbare bedrijfstemperaturen voor verstelbare scharnieren zijn van - 40 ° C tot 75 ° C Op hetzelfde moment kunnen ze voor een bepaalde periode omgaan met temperaturen tot +110 ° C, maar dan dient u de belasting wel aanzienlijk te verminderen.
Ondanks het feit dat de veervormige scharnieren inklapbare delen zijn, is het niet raadzaam ze te repareren bij schade. Het zal wijzer en meer rendabel zijn om een nieuw onderdeel bestellen. In onze online winkel vindt u een breed scala van producten tegen betaalbare prijzen en met gunstige leveringsvoorwaarden. Indien u een stabilisator, een expansieventiel, een set van de rolbalgen of enige andere onderdeel nodig heeft kunt u onze website bezoeken en u zult het onderdeel dat u nodig heeft vinden tegen een redelijke prijs!
Hoe u kan weten dat er problemen met het scharnier aan het einde van de trekstang zijn
Een controle van dit onderdeel vergt de aanwezigheid van twee mensen, want één iemand moet het scharnier bewegen terwijl iemand anders de reactie van de scharnieren moet observeren. Bij een garage kan een expert met behulp van een backlashsensor ook een controle uitvoeren. Als u de controle zelf uitvoert zal u verschillende verkeerssituaties na moeten doen met de scharnieren. Het is niet ingewikkeld om de bevestigingen van het onderdeel na te kijken.
Met behulp van een bandenlichter en een pijptang dient het ene onderdeel tegen het andere aan te worden bewogen. Bij het controleren van de scharnieren is het van belang om geen schade te veroorzaken aan het rubber.
Hieraan kan problemen met het scharnier aan het einde van de trekstang herkennen
- Er is ongebruikelijk lawaai te horen;
- De bestuurbaarheid van de wagen is afgenomen;
- Het sturen gaat lastig;
- Hevige slijtage aan de banden;
- Meer trillingen van de wagen die voelbaar zijn via het stuurwiel;
- Backlash.
Oorzaken van problemen met het scharnier aan het einde van de trekstang
Slechte kwaliteit van het onderdeel is de meest frequente reden voor vroegtijdige slijtage. Langdurig gebruik leidt tot het slijten en uiteindelijk vernietigen van de inzetstukken van rubber, met als resultaat een kapot onderdeel.
Een gebroken stofkap is ook een veelgeziene oorzaak van versleten scharnieren. Dit tast de bescherming van het onderdeel aan, met als gevolg het binnendringen van vervuiling en de vorming van een schadelijk laagje afstoot. Dit wordt verergerd wanneer water de lubricatie wegwast.
Een incorrecte montage van het onderdeel kan leiden tot mechanische schade zoals problemen met de draden en scheuren. Een agressieve manier van rijden en het regelmatige gebruik van de wagen op slechte ondergronden kan dit ook veroorzaken.
Vervangen van het scharnier aan het einde van de trekstang
Wanneer u het onderdeel zalf gaat vervangen is het van belang om de instructies omtrent het onderhoud en de aanbevelingen van de producent van het voertuig in de technische documentatie goed op te volgen. De vervanging vergt de volgende stappen:
- Het blokkeren van de achterste wielen van de auto;
- Haal de belasting van de stabilisator door de rechter- of linkerkant van de auto op te tillen;
- Loshalen van de bouten van het scharnier van de suspensie;
- Verwijderen van het scharnierpunt;
- Markeren van de positie van het onderdeel;
- Losmaken van de schroeven van het onderdeel;
- Installeren van het nieuwe onderdeel;
- Bevestigen van de schroef op de klembollen en het scharnier (het koppel dient 65 N te bedragen);
- Uitlijnen van de wielen (bij een garage).
Dit onderdeel gaat gemiddeld zo’n 100’000 kilometer mee.