Brandstofsysteem voor auto
Onderdelen voor Brandstofsysteem
Brandstoftoevoer voor
Het brandstofsysteem omvat het gehele systeem dat nodig is om de brandstof te vervoeren naar de motor. Er zijn verschillen tussen het brandstofsysteem van diesel- en benzineauto's. In dieselmotoren wordt een mengsel van brandstof en lucht in de verbrandingskamer geproduceerd en in klassieke benzinemotoren wordt dit gedaan in de carburateur. Bovendien gebruiken moderne auto's nu directe injectie in beide systemen. Het brandstofsysteem is uitgerust met een elektrische pomp om de brandstof te bewegen.
De pomp pompt de brandstof uit de tank en pompt het in het brandstoffilter. Het filter verwijdert onzuiverheden uit de brandstof. Dan is er een carburateur of directe inspuiting. Als het systeem lekt druppelt de brandstof op de grond. Als er andere problemen in het brandstoftoevoersysteem zijn kan dit leiden tot een volledig vermogensverlies. Indien bijvoorbeeld de brandstof pomp uitvalt, de brandstoftoevoer naar het gehele systeem stopt. In ieder geval is het noodzakelijk onmiddellijk contact op te nemen met een garage.
Het zal rationeel zijn om pas naar een garage te gaan nadat u met hun hebt overlegd, aangezien het rijden de schade kan verergeren. In het algemeen moet het brandstofsysteem niet worden werken bij een open circuit. Wanneer dit gebeurd zonder een automatische slag, moet u lucht uit het systeem verwijderen. Dit is ook nodig wanneer u de brandstoffilter vervangt. Anders zal de auto niet starten of de kracht zal verzwakken. Na iedere reparatie van het brandstofsysteem moet deze worden uitgeblazen alvorens de motor te starten.
Hoe u kan weten dat er problemen zijn met het systeem van de brandstof
Het systeem van de brandstof moet ieder jaar zorgvuldig worden nagekeken. Daarvoor zijn apparaten met zeer nauwkeurige indicaties en gereedschap met hulp van een computer voor nodig. Allereerst wordt de mamometer gebruikt om de pomp van de brandstof te controleren. Deze dient vast te zitten aan de pijp via welke de brandstof wordt aangevoerd. Hiervoor heeft u een mamometer met een schaal van meer dan zes streepjes nodig. Met behulp van een rookgenerator wordt getest of het systeem correct is afgesloten. De druk van regulator speelt daarbij ook een belangrijke rol. Met behulp van een tester kan ontdekt worden in hoeverre de injectoren van het systeem al versleten zijn. De tester wordt aan de injector gezet en daarna worden verschillende niveaus van trillingen getest.
Hieraan kan u problemen met het systeem van de brandstof herkennen:
- De lubricatie lekt;
- De motor werkt slecht;
- Een abrupte werking van de motor;
- De motor start niet makkelijk op;
- Het verbruik van de brandstof is toegenomen;
- In stationaire stand draait de motor niet stabiel;
- In de cabine hangt een brandstoflucht.
Redenen voor problemen met het systeem van de brandstof
Het risico op explosies wordt aanzienlijk hoger wanneer het systeem van de brandstof zijn strakheid verliest, één van de gevaarlijkste problemen met dit onderdeel. Hier kunnen verscheidene redenen voor zijn. Denk daarbij onder andere aan versleten verzegelingen, het gebruiken van brandstof van slechte kwaliteit met aftakeling van de rubberen onderdelen als gevolg, mechanische beschadigingen, losgeraakte bevestigingen tussen bepaalde componenten, en foute reparaties. Water dat de pijpen van de brandstof indringt kan corrosie veroorzaken, terwijl vervuiling kan leiden tot lagere drukniveaus in het brandstofsysteem.
Wanneer een tank niet helemaal vol is kan er zich condens vormen op de bodem. Water dat in het systeem terechtkomt kan bevriezen bij koude temperaturen met gescheurde leidingen als gevolg. Dit kan u vermijden door de tank van de brandstof altijd goed gevuld te houden.
Storingen in de pomp van de brandstof en vervuilde injectoren kunnen allemaal veroorzaakt worden door het gebruiken van brandstof van slechte kwaliteit, binnendringend vuil en versleten componenten van het systeem. De motor zal slechter gaan werken wanneer de druk in het systeem van de filters vermindert als gevolg van vieze filters of een brandstofpomp die niet meer goed werkt.
Repareren en vervangen van het systeem van de brandstof
Heel soms is een volledige vervanging van het systeem aan de orde. Over het algemeen worden enkel de gebrekkige componenten vervangen, terwijl de vervuilde componenten worden gereinigd. Het systeem van de brandstof is redelijk ingewikkeld en bevat veel onderdelen. Het vervangen van kapotte onderdelen kan het best door een expert gedaan worden. Reparaties van de pomp van de brandstof, het filter en de tank van de brandstof komen vrij vaak voor. Vieze filters dienen gereinigd of vervangen te worden. Ook de injectoren dienen te worden gereinigd. Daar bestaan twee manieren voor:
- De componenten wassen in een ultrasonisch bad;
- Een speciaal middeltje door de injector spoelen.