
Cilinderkopbouten auto
Cilinderkopbout voor
Cilinderkopbout: nuttige informatie
De prestatie nauwkeurigheid van alle onderdelen van de motor is erg belangrijk en dit werd een grondeigenschap. En het vastschroeven van de cilinderkopbouten is hierop geen uitzondering. En de reden is simpel. Stel je krachten en belastingen voor die het moet ondergaan: sterke temperatuurschommelingen en constante trillingen. Als gevolg van talrijke studies door professionals bestaat het gewicht uit 5000 kg of meer. Stel je voor wat voor soort druk elke motor bout moet ondergaan tijdens het accelereren. Om de verbinding tussen het blok en de cilinderkop te garanderen moet u ervoor zorgen dat de bouten lang genoeg en stabiel zijn.
In de meeste gevallen is de bout langwerpig. Om dit onderdeel in een blok te schroeven welke is aangetast door corrosie is erg lastig en het kan u diverse schroeven kosten voordat de onderdelen aan elkaar gekoppeld zijn. Als u de bout hebt kunnen aandraaien moet u weten dat u de spanning geleidelijk verhoogt moet worden waardoor het materiaal in eerste instantie zijn elastische toestand zal aannemen, totdat het taai zal worden. Later zal een verhoogde spanning leiden tot onomkeerbare vervorming van het materiaal. In deze toestand zal het koppel niet sterker worden met nog meer spanningen. In de praktijk is dit bijna onmogelijk te observeren, als de bouten niet gesmeerd zijn met vet om de wrijving te reduceren tot nul.
Vergeet niet dat het oppervlak van het blok en cilinderkoppen zeer goed moeten worden verwerkt, ze moeten zeker niet golvend zijn. Met name van belang zijn de overgangen van het ene onderdeel naar het andere. Vergeet niet dat alle onderdelen gecertificeerd moeten zijn, zoals die worden aangeboden in onze online winkel. Afgezien van de cilinderkop bouten kunt u ook uitbreidingsflanken, ventiel injectoren en andere onderdelen en componenten kopen.
Hoe u kan weten dat er problemen met de cilinderbouten van de motor zijn
De staat van deze componenten is essentieel, dus ze mogen geen schade oplopen. Bij een maximaal toerental kunnen deze bevestigingen tegen lasten van wel 5’000 kilometer. Probeer verstoppingen te voorkomen. Het hele cilinderhoofd kan kapot gaan als er zelfs maar het kleinste deeltje bij terechtkomen.
De lubricatie van de bouten dient niet venijnig te zijn. Dat kan leiden tot blokkeringen.
Let vooral goed op het aandraaimoment van de bouten. Met behulp van een tang kunnen de bouten worden vastgedraaid. Het aandraaimoment is afhankelijk van het soort motor van de wagen en het materiaal waar het cilinderhoofd uit bestaat. Over het algemeen ligt de waarde tussen de 17 en de 21 Nm. De gebruikershandleidingen van de wagen in kwestie bevatten de waarde voor het specifieke model.
Als u problemen met de bouten opmerkt dienen ze volledig te worden nagekeken. Bij goed gebruik kunnen deze componenten ongeveer 200’000 kilometer mee.
Hieraan kan u problemen met de cilinderbouten van de motor herkennen:
- Ongebruikelijk lawaai wanneer de motor werkende is;
- Trillende motor bij hogere toerentallen;
- Minder druk in het systeem.
Oorzaken van problemen met de cilinderbouten van de motor
Bij moderne wagens hebben de cilinderbouten van de motor specifieke eigenschappen. Ze zijn gemaakt van een materiaal dat elastisch blijft wanneer het vaak strak wordt gezet. Na het demonteren van het hele systeem kunnen ze daarom beter niet hergebruikt worden.
De aluminium TYY-bouten van de cilinderhoofden van de motor mogen niet strakker worden gezet, dat is ten strengste verboden. Dan kan namelijk de noodzakelijke compressie van de pakkingen niet meer gegarandeerd worden met het risico dat ze kapot gaan.
Een gebrek aan strakheid van het koppel tijdens het installeren kan ook leiden tot gebroken bouten. Let ook op het gebruik van olie bij het installeren van het onderdeel, want u dient kleine hoeveelheden te gebruiken aangezien grote hoeveelheden olie de betrouwbaarheid van de bevestigingen van het onderdeel negatief beïnvloeden.
Lubricatie van lage kwaliteit en mechanische schokken kunnen ook een reden zijn voor schade aan de cilinderbouten van de motor. Laat deze werkzaamheden allemaal aan experts bij een garage als u zelf niet over de relevante ervaring beschikt.
Vervanging van de cilinderbouten van de motor
Reparaties zijn hier niet aan de orde. Een vervanging is al nodig bij de lichtste schade. Het wordt aanbevolen om alle bouten tegelijk te vervangen ter voorkoming van ongelijke belasting.
Op de houten moet nooit een nieuwe draad worden gebruikt. Dat kan vastlopen tot gevolg hebben. In dergelijke gevallen is een volledige vervanging van het cilinderhoofd de enige optie.
Het aandraaien van de cilinderbouten van de motor heeft een bepaalde volgorde, namelijk vanaf de rand naar het midden. Om vervormingen van de pakkingen en verplaatsing van het onderdeel te vermijden worden de bouten die de strakheid van het systeem garanderen vastgedraaid in drie fases