
Distributieriem voor auto
Distributieriem webshop
De distributieriem is een belangrijk detail van het gasdistributie (timing) klepmechanisme. Het is noodzakelijk voor de nokkenas aandrijving. De distributieriem is gelegen buiten het carter en gaat over de tandwielen van de nokkenas en de krukas. Het is gemaakt van polymeer, verdicht met een staaldraad frame. Het is niet nodig om deze riem strakker te maken of het in te vetten.
De distributieriem bestaat uit een buiten laag van weefsel, een bovenlaag van rubber-afdichting, een elastisch rubber koord, een onderste pakkingslaag en een binnenste rubberlaag. Distributieriemen worden geproduceerd als een geheel, één- en tweezijdig en van iedere lengte. De belangrijkste kenmerken van de distributieriem zijn de puntmodules, de afstand tussen hen en het type. De meest gebruikte distributieriemen zijn met een afgerond profiel en in de vorm van een trapezium. De distributieriemen met een afgerond profiel dragen meer koppel en vermogen over dan die in de vorm van een trapezium. Bij gebruik van deze distributieriemen is de spanning in de band en de trekkracht gelijkmatiger verdeeld door een omtrek spankracht in de poelie. Een afgeronde puntprofiel zorgt voor een soepel en gelijkmatig spoor.
Distributieriemen met een profiel in de vorm van een trapezium worden gewoonlijk gemaakt met modules van 1 tot 10 millimeter, en distributieriemen met afgeronde punten worden vervaardigd met een module van 3 tot 5 mm. Distributieriemen gaan meestal tot 100 000 km mee. Toch moet de bestuurder zorgen voor een goede conditie van dit onderdeel. Als u de distributieriem dient te vervangen, kun u het in onze online winkel rechtstreeks van de fabrikant kopen. Deze heeft een reputatie van een betrouwbare leverancier te zijn van kwalitatief hoogwaardige auto onderdelen en gemaakt van de meest geavanceerde materialen. Wij leveren uw bestelling in de kortste tijd en tegen een betaalbare prijs, alsmede alle andere auto onderdelen, zoals puls-sensor of kofferdeksel.
Hoe u kan weten dat er problemen met de tandriemkit zijn
U dient te beginnen met het luisteren naar het geluid dat afkomstig is van de kleppentiming wanneer het onderdeel werkende is. In het geval van problemen zullen er ratelende, kloppende, schurende en klikkende geluiden te horen zijn. Controleer daarna de tandriem en andere relevante onderdelen.
Let goed op het oppervlak van de riem tijdens het inspecteren. Deze mag geen sporen van olie of schade bezitten, terwijl ook de wanden en tanden geen slijtageplekken, inkepingen of scheuren mogen vertonen.
Afgezien van visueel waarneembare problemen kan u ook defecten ontdekken door backlash of door het geluid dat vrijkomt wanneer de rollers manueel gedraaid worden.
Een controle dient om de 50’000 à 75’000 kilometer plaats te vinden. Over het algemeen wordt er voor gekozen om deze taak uit te laten voeren bij een garage, aangezien verscheidene componenten van het systeem moeten worden gedemonteerd voordat de tandriem bereikbaar is.
Hieraan kan u problemen met de tandriemset herkennen:
- Zwartere uitstoot;
- Overmatig trillen van de motor wanneer de werkende is;
- Het timingsmechanisme is erg lawaaierig wanneer deze werkende is;
- Verstoorde timingsfases;
- Het motorvermogen is afgenomen.
Oorzaken van problemen met de tandriemkit
Een probleem met de tandriem kan verscheidene oorzaken hebben. Een incorrecte montage van het onderdeel is er daar één van, met een kortere levensduur als gevolg. Rollers die slecht uitgelijnd zijn kunnen het gevolg zijn van het niet secuur opvolgen van de instructies van de fabrikant inzake het monteren van de bevestigingen. Wanneer een reparatie wordt uitgevoerd met een te koude of te warme motor kunnen de bevestigingen ook negatief worden beïnvloed.
Verslechterde verzegelingen kunnen er voor zorgen dat de lubricatie in contact komt met de riem. Dit is een serieus probleem, want het materiaal van de riem kan slecht tegen olie. Vervuiling kan in het systeem terechtkomen als gevolg van een losgeraakt omhulsel van de tandriem en dit kan leiden tot schade aan de riem.
Vervangen van de tandriemset
Een defecte tandriem heeft een vervanging nodig. Ook wanneer het onderdeel er nog goed uitziet wordt het aangeraden om het iedere 60’000 à 90’000 te vervangen. Het is erg belangrijk om dit onderdeel samen met de andere componenten te vervangen, de rollers in het bijzonder. U kan deze taak zelf uitvoeren of het overlaten aan een garage. Over het algemeen vinden deze werkzaamheden plaats bij een specialist vanwege de hoeveelheid werk die de taak vereist.