EGR klep auto
EGR voor
EGR: nuttige informatie
Hoe u kan weten dat er problemen met de EGR-klep zijn
Een controle van de klep van het systeem van de uitlaatgasrecirculatie is erg ingewikkeld, want een inspectie van dit systeem neemt niet enkel veel tijd in beslag, u heeft er ook een professionele uitrusting voor nodig. Het is daarom een verstandig idee om deze werkzaamheden aan specialisten bij een werkplaats over te laten.
Aangezien oudere wagens een systeem van de uitlaat bezitten waar geen tegendruk in voorkomt moet bij deze modellen de klep verwijderd worden alvorens aan de controle te beginnen.Een verbonden pomp zorgt voor het vacuüm van 250 millimeter Hg. In het geval van een onderdeel dat correct werkt trekt het de stand terug om het sluitmechanisme te openen en zo voor in ieder geval dertig seconden lang het ingestelde vacuümniveau te behouden. Als dit niet het geval is zal er een vervanging moeten plaatsvinden.
Modernere wagens die over een katalysator met tegendruk beschikken vereisen een ander soort inspectie. Bij deze modellen is het van belang om de de aanwijzingen van de fabrikant van de wagen zo precies mogelijk op te volgen.
Hieraan kan u problemen met de EGR-klep herkennen:
- De motor draait niet stabiel in stationaire stand en bij lage toerentallen;
- De boordcomputer meldt een fout;
- Het verbruik van de brandstof is toegenomen;
- Het vermogen van de motor is afgenomen.
Redenen voor problemen met de EGR-klep
Het gebruiken van brandstof van slechte kwaliteit is de meest voorkomende redenen voor problemen met dit onderdeel. Slechte brandstof heeft een hogere afzetting van roet met als gevolg dat de EGR-klep kan gaan klemmen en dat heeft een belemmerende invloed op de onderdelen van de motor van metaal en op de andere verbonden systemen.
De bereiding van het mengsel van lucht en brandstof kan worden belemmerd door een losgeraakt systeem van de inlaat, een pomp die slechter gaat werken of vervuiling in de injectoren van de brandstof. Hierdoor verhoogt het risico op het verbranden van de klep als gevolg van de stijgende temperaturen van de uitlaatgassen. De klep kan ook verbranden wanneer de systemen van de timing, de injectie of de ontsteking niet goed werken en de brandstof al opbrandt in het kanaal van de uitlaat.
Een gescheurd membraan is ook een veelvoorkomend probleem van dit onderdeel. Een fout onderhoud (bijvoorbeeld door het gebruik van agressieve schoonmaakmiddelen), onderdelen van lage kwaliteit of het ophopen van vuil op het oppervlak van het diafragma kunnen allemaal oorzaken van een gescheurd membraan zijn.
Reparatie en vervanging van de EGR-klep
De enige reparatie waarvoor dit onderdeel soms in aanmerking komt is een goede reiniging. Het verwijderen van roet en vervuiling begint met zacht op de klep te kloppen met behulp van een hamer, gevolgd door het wegblazen van de losgekomen stukjes afzetting. Een kleine schroevendraaier kan gebruikt worden om de opening van de uitlaat te reinigen. Wees u ervan bewust dat de klep nooit met oplosmiddel mag worden behandeld.
Het vervangen van de EGR-klep vergt de volgende stappen:
- Ontmantelen van de plenum kamer van de leiding van de inlaat.
- Verwijderen van de vacuümslang van de klep.
- Losschroeven van de bouten waarmee het onderdeel aan het systeem van de inlaat vastzit.
- Verwijderen van de kapotte klep en installeren van het nieuwe onderdeel.
- Voltooien van de installatie door de bovenstaande stappen in tegenovergestelde volgorde op te volgen.