
Inlaatspruitstuk auto
Inlaat, spruitstuk voor
Inlaat, spruitstuk: nuttige informatie
Hoe ziet u dat het inlaatspruitstuk gaat falen
Het inspecteren van het inlaatspruitstuk is een lastige klus. In de eerste plaats moet er gekeken worden of hij nog goed bevestigd zit. Doe dit door de motor te starten en zorg dat de inlaat afgesloten is door uw hand erop te leggen. Indien er geen defect is aan de inlaat, zal de motor afslaan. Mochten er scheuren of doorgebrande onderdelen zijn, dan blijft de motor gewoon lopen, en kan men een fluitend geluid horen bij de beschadiging.
Men kan ook bij een stilstaande motor de controle uitvoeren. Hiervoor moet u de inlaat dichtmaken, een oplossing met zeep aanbrengen op het gedeelte waarvan u denkt dat deze stuk is en dan lucht door de inlaat blazen. Waar het gaat schuimen, zit een gat. Men kan in een garage het inlaatspruitstuk inspecteren door middel van een machine die rook maakt.
Inspecteer tevens hoe het inlaatspruitstuk ventiel ervoor staat. Hiervoor moet u de multimeter verbinden met de terminals en de weerstand meten. Indien deze er niet is, kunt u ervan uitgaan dat de solenoïde klep wikkeling niet meer in orde is. Daarna start u het voertuig, breng de toeren naar 2500 tot 4000, en controleer de werking van het ventiel, deze zit aan de linkerzijde van het inlaatspruitstuk.
Handmatig kunt u de wervelkleppen inspecteren, u kunt dan zien of deze geblokkeerd zijn: de stangen die ze aandrijven zitten aan de buitenzijde van de behuizing. U bent in staat om te zien of ze worden geactiveerd op het juiste ogenblik bij de ondersteuning van de vacuümpomp. Hiervoor maakt u de leidingen vast en controleer bij welke druk de stang in beweging komt, kijk dan in de technische documentatie of deze waarde klopt.
U bent in staat te bepalen dat het inlaatspruitstuk moeten worden geïnspecteerd door deze aanwijzingen:
- Raar geluid als de motor draait;
- De auto gebruikt meer brandstof en olie;
- De krachtbron heeft minder vermogen;
- Er kan niet worden geschakeld als de motor meer toeren draait.
Oorzaken voor het falen van het inlaatspruitstuk
Over het algemeen is vervuiling niet altijd de oorzaak van een mindere werking. Als men het luchtfilter niet op tijd vervangt en het luchtinlaatsysteem niet in orde is, kan stof zich verzamelen in de beweegbare onderdelen van het inlaatspruitstuk, in het ergste geval zullen ze vastlopen.
Carbon resten op de ventielen en kleppen is ook erg gevaarlijk. Over het algemeen wordt dit veroorzaakt door een defect aan het ventilatiesysteem van de krukas en de uitlaat. Als er olie in het spruitstuk terechtkomt, zal deze blijven zitten doordat de temperatuur hoog is, en op deze manier kunnen de kleppen niet bewegen en kan er minder doorheen.
Soms kan de katalysator omvormer verstopt raken. Als er minder doorheen kan, gaan er veel meer uitlaatgassen door het uitlaatspruitstuk en het EGR ventiel, en op deze manier kan de behuizing vervormen of doorbranden. Als het koud is, kunnen er scheuren ontstaan doordat er erg veel uitlaatgassen doorheen gaan of doordat de temperatuur gedaald is.
Soms komt de deformatie en de scheuren door een verkeerde installatie, als bijvoorbeeld de bouten niet met het correcte koppel worden vastgedraaid, deze wordt voorgeschreven door de producent.
De reparatie aan het inlaatspruitstuk
De reparatie aan het inlaatspruitstuk houdt in het reinigen en de vuiligheid en de carbon resten verwijderen, daarnaast het verwisselen van de onderdelen die beschadigd zijn, bijvoorbeeld de aandrijver of een ventiel, de kleppen of een vacuümbuis. De afdichting van de behuizing is te herstellen door deze te lassen. Deze reparatie is geen makkelijke klus en is tevens tijdrovend, om die reden is het beter om naar een garage toe te gaan.
Het verwisselen van het inlaatspruitstuk
Om het inlaatspruitstuk te verwisselen, kunt u deze stappen volgen:
- Stop de motor en zorg ervoor dat deze afgekoeld is.
- Neem de negatieve draad van de accu.
- Verwijder het plastic deksel door het losmaken van de clips.
- Verwijder het luchtfilter en ook de leiding die eraan vastzit.
- Demonteer 1 voor 1 de slangen van het montagehuis. Het ligt een beetje aan het design van het voertuig, de slangen kunnen horen bij de ventilatie van de krukas, de rembekrachtiging, de stuurbekrachtiger, het controlesysteem van de uitlaat, de brandstoftoevoer en de slangen voor de koeling, maar ook de luchtslangen van het turbosysteem.
- Demonteer alle bedrading en de sensoren die van de motor af komen.
- Verwijder de bevestigingen van het inlaatspruitstuk als de auto verhoogd is gezet.
- Schroef de behuizing los en ontkoppel ze van de cilinderkop, laat dan de auto weer zakken.
- Verwijder het inlaatspruitstuk en verwissel deze voor een nieuwe, doe de eerdere stappen van achteren naar voren.
- Na de montage van het inlaatspruitstuk moet er koelvloeistof in het systeem gedaan worden en moet het systeem worden ontlucht.
De installatie kan verschillen doordat deze niet gelijk is bij ieder merk en model. Verdere informatie kunt u krijgen door het lezen van de technische documentatie van het voertuig.