
Koplamp auto LED en Xenon
Koplampen voor
Koplampen: nuttige informatie
De structuur van items als koplampen van auto's zijn niet zo eenvoudig als het lijkt. De componenten van dit element zijn: huisvesting, reflector, verspreidingsglas, rand, stroomtoevoer bedrading, lamphouder en lamp. Het optisch element, verbonden met de rand van de veerklemmen, wordt gevormd door de diffuse glazen, de reflector en de lamp. De rand is aan het carrosserie bevestigt met een schroef. Afgezien van dat is het optische element gefixeerd door veren en stelschroeven op het hoofdgedeelte van de lamp. De functie van de reflector bestaat uit het richten van de lichtstraal en reflecterende licht. Het binnenste oppervlak van dit deel is gepolijst en bekleed met vernis, een dunne laag aluminium of chroom. Het uiteengaande glas is noodzakelijk om verblinding van de lichtbundel te beperken.
Het heeft een bolle vorm aan de buitenkant, en de binnenkant is bedekt met lichtbrekende uitsteeksels. De uitsteeksels zijn zodanig ingericht, dat de lichtvlek, die wordt gevormd als gevolg van werking, de vorm van een ellips aanneemt en naar beneden wordt geleid. Daarnaast, voor het gemak en de correcte bevestiging, is er een teken "top" op het oppervlak van het glas. De reflector is voorzien van een lamphouder met drie hoekige uitsparingen die nodig zijn om in de uitsteeksels van de carbolite behuizing te passen, welke is voorzien van een opening voor de stroomtoevoer bedrading. Er zijn twee manieren om het licht (technisch - lichtstraal) aan te passen: met een schroef, die de positie van het optische element verandert, of met een kogelgewricht, die ook de koplampen draait.
Natuurlijk, de lichtbron in elk van deze elementen is een lamp die een metalen basis, contacten, een glazen bol en een wolfraam filament. Zo is het heel eenvoudig om de lamp van de koplamp te vervangen en u hoeft naar een expert om het te laten doen. Zelfs als de koplampen van uw auto kapot zijn als gevolg van een ongeval of een ongelukkige parkeer poging, maakt u zich geen zorgen! In onze online winkel kunt u een nieuwe lamp, evenals een bumper of een radiator rooster, tegen een betaalbare prijs aan schaffen, en elke monteur zal het gemakkelijk en snel kunnen vervangen.
Hoe u kan weten dat er problemen met de voorste lichten zijn
Allereerst verwijdert u de lens en inspecteert u de lamp. De filamenten dienen compleet te zijn, en de lamp dient schoon te zijn. Om daarna de zekeringen te checken dient u de kasten van de zekeringen en de relais open te maken. Hier mag geen schade op te merken zijn.
Daarna kan het relais van de voorste lichten worden nagekeken. Een werkend relais maakt een klikkend geluid bij het aandoen van de lichten. Een slecht werkend relais maakt dit geluid niet.
Een inspectie van de relevante bedrading vergt het openen van de motorkap en het controleren van de verschillende componenten. Daarbij zijn vooral de verbindingen van belang. Er mogen geen sporen van oxidatie vast te stellen zijn.
Wanneer u zelf niet de oorzaak van de problemen kan vaststellen is een bezoek aan een garage om het mechanisme te laten testen met behulp van speciale apparatuur een verstandig besluit.
Hieraan kan u problemen met de verlichting vooraan herkennen:
- De voorste lichten zijn aan, maar produceren geen licht;
- Zwak of knipperend licht;
- Een verstoorde lichtrichting;
- Damp in het onderdeel veroorzaakt vocht.
Oorzaken van problemen met de voorste verlichting
Als gevolg van plotselinge pieken in het voltage van het onderdeel kunnen de zekeringen doorbranden en zo de werking van de voorste lichten belemmeren. Bij hard schudden van de wagen kan dit ook gebeuren.
De levensduur van lampen is beperkt. Hoe lang ze meegaan hangt af van het soort lamp, maar over het algemeen ligt deze waarde tussen de 500 en de 3’000 uren. Een gebrek aan stabiel voltage of een incorrecte montage kan deze levensduur aanzienlijk verkorten.
Ongevallen en hevige temperatuurschommelingen kunnen mechanische beschadigingen aan het onderdeel veroorzaken. Scheuren veroorzaken een teruglopende scherpte van het licht, terwijl het ook voor vocht onder het glas kan zorgen. Het verstoppen van de gaatjes van de ventilatie kan dit ook tot gevolg hebben. Langere periodes van vochtigheid onder het glas kunnen leiden tot oxidatie van de draden, en het roesten van de reflector en de binnenste componenten. Onderdelen van lage kwaliteit zullen nog eerder stoppen met werken.
Reparatie van de voorste verlichting
Slijtage en het breken van de verbindingen komt vaak voor. Om die reden vinden er dan ook veel reparaties van de integriteit van de bevestigingen plaats. Gescheurde reflectoren, een gescheurde behuizing of een minder scherp licht zijn problemen die u zelf kan verhelpen. Het repareren van de reflector vergt slijpen en polijsten. Het repareren van de spiegellaag vergt het verwijderen van de beschadigde behuizing zodat deze ontvet en opnieuw van een spiegellaag voorzien kan worden. In het geval van problemen met de draden kan u best contact opnemen met een specialist.
Vervanging van de voorste verlichting
Deze taak vergt de volgende stappen:
- Het verwijderen van de bumper.
- Het losmaken en verwijderen van de bevestigingen.
- Het weghalen van de toevoer van de stroom.
- Het weghalen van het oude onderdeel.
- Het installeren, verbinden en bevestigen van het nieuwe onderdeel;
- Het installeren van de bumper.
- Het testen van nieuwe verlichting.