Koppeling voor auto
Onderdelen voor Koppeling
Koppeling voor
De koppeling is nodig om naar de versnelling te schakelen in de transmissie. Bovendien is een soepele start mogelijk door de koppeling. Wanneer de bestuurder het koppelingspedaal indrukt wordt een van de deze schijven de beginpositie getrokken, zodat de andere schijf vrij kan draaien. In auto’s wordt voornamelijk een enkelplaats droge koppeling gebruikt. Verder bestaan er andere soorten koppelingen: dubbele droge koppeling, hydraulische koppeling en de magnetische vloeistof koppeling.
De koppeling wordt bediend met een pedaal, die is gelegen aan de linkerkant bij de voeten van de bestuurder. Een veel voorkomende slechte gewoonte is om de voet op het koppelingspedaal te laten nadat deze is gebruikt. Dit verhoogt de slijtage van de koppeling aanzienlijk, omdat de koppeling met de geringste druk al blijft steken. Alleen wanneer chauffeurs een schrapend geluid horen besteden ze aandacht aan hun fout. In het algemeen is het vereist om de voet van het pedaal te halen na het koppelen.
Dit verhoogt de levensduur van het onderdeel. Elke koppeling heeft een beperkte levensduur. Elk piep of schrapend geluid wijzen op een gebrek. In dit geval is het verstandig om naar een garage te gaan. In het ergste geval merkt de bestuurder op dat het koppelingspedaal daalt. Als dit het geval is kan een bezoek aan de garage niet langer worden uitgesteld. U kunt zelfs naar de garage rijden met een kapotte koppeling. Rijden zonder koppeling is zeer gevaarlijk. Dus kan alleen een gekwalificeerde chauffeur of monteur met de auto rijden om zodoende de transmissie niet te beschadigen.
Hoe u kan weten dat er problemen zijn met de koppeling
Het nakijken van dit onderdeel gebeurt in twee fases. De eerste test vindt plaats terwijl de motor uitgeschakeld is. Daarop volgen het regelmatig indrukken van het pedaal, het controleren of de wagen soepel rijdt en het luisteren naar de geluiden die het voertuig maakt. Ongebruikelijk piepend en kloppend lawaai toont aan dat er ergens iets niet goed zit. Let ook op hoe ver het pedaal ingedrukt kan worden. De ideale waarde hiervoor hangt af van het model van de wagen, maar over het algemeen ligt deze tussen de 130 en de 150 millimeter. De exacte informatie hieromtrent kan u vinden in de gebruiksaanwijzingen van uw auto.
De tweede fase bestaat uit het controleren van de koppeling wanneer de motor aan staat in stationaire stand. Luister allereerst naar eventueel lawaai wanneer de koppeling in zijn achteruit wordt gezet. Kraken en ander ongebruikelijk lawaai kan betekenen dat er een probleem is met de koppelingsplaat of de drukplaat. Wanneer u de koppeling niet in voornoemde stand kan zetten is het onderdeel of een deel ervan toe aan reparatie, want de onderdelen zijn in dergelijke gevallen versleten of zwaar beschadigd.
Let ook op het mechanisme wanneer u met de wagen op weg bent. Hieraan kan u problemen met de koppeling herkennen:
- Sterke trillingen;
- De wagen trekt wanneer u ermee rijdt;
- De acties van de koppeling zijn niet compleet en het onderdeel valt uit;
- Ongebruikelijk lawaai.
Oorzaken voor problemen met de koppeling
Vroegtijdig slijten van de koppeling wordt voornamelijk veroorzaakt door het niet of slecht opvolgen van de gebruiksregels van de wagen, bijvoorbeeld als gevolg van hoge pieken qua toerental of van het rijden met een voet op het pedaal van de koppeling. Onderdelen van lage kwaliteit of onderdelen die het einde van hun levensduur hebben bereikt gaan vaak als eerste kapot. Het gebruiksmechanisme ligt vaak aan de oorsprong van problemen met de koppeling. Naast verbindingsschade lijden mechanische onderdelen ook met regelmaat aan verschillende soorten schade, inclusief gebroken, vastgelopen of uitgerekte kabels. In het geval van een hydraulische aandrijving bestaat ook het risico op verstopte onderdelen en schade aan de zegelingen met lekkages van actieve vloeistoffen als gevolg. Wanneer er een overschot aan olie op de invoer schacht van de krukaslager of de transmissie zit komt dat terecht op de platen van de koppeling, terwijl defecte oliezegels ook voor lekkages in de koppeling en de motor kunnen zorgen.
In hoeverre de koppeling correct functioneert is ook afhankelijk van hoe goed het onderhoudsschema wordt gevolgd en op de kwaliteit van het onderhoud zelf. Wanneer het systeem op een verkeerde manier wordt ingesteld kan dat in het ergste geval leiden tot een volledig verlies van controle over de wagen.
Reparatie en vervanging van de koppeling
Zowel reparaties als vervanging van de koppeling dienen plaats te vinden bij een garage. Het vervangen van de koppeling vergt de volgende stappen:
- Het uit elkaar halen van de versnellingsbak;
- Het plaatsen van de uitlijner in het gat van de plaat van de koppeling;
- Het verwijderen van de plaat van de koppeling, de drukplaat en de kap;
- Het vaststellen van eventuele scheuren in de rijplaat;
- Het inspecteren van de frictielijnen (wanneer de bovenste zijde van de klinknagels zich voor minder dan 0,2 millimeter bevinden in het oppervlak dient de rijplaat te worden vervangen);
- Het controleren van de rijplaat op afwijkingen (de waarde mag maximaal 0,5 millimeter bedragen en er dienen zich verder geen negatieve effecten voor te doen);
- Het controleren (en zonodig vervangen) van de drukplaat en het vliegwiel;
- Het verwijderen van de plaat en de kap wanneer de verbindingen los zijn komen te zitten, of wanneer de zetelringen van de drukveer van de koppeling schade hebben opgelopen;
- Het controleren van de vrije beweging van de plaat langs de invoer schacht van de transmissie voordat het onderdeel vervangen wordt (bij gebrekkige vrije beweging dient er een reparatie of een vervanging plaats te vinden);
- Het installeren van de uitlijner in de glijspieën van de plaat;
- Het installeren van de koppeling op het vliegwiel met behulp van de drie centreerpennen, waarna het onderdeel vastgezet kan worden.