
Oliepomp auto
Olie-pomp voor
Olie-pomp: nuttige informatie
De oliepomp levert olie, onder druk, aan de meest verlangende oppervlakken, alsmede aan de olie zuiverende- en koelingsfaciliteiten. Na het concept van motor smering zonder carter, de functie van de oliepomp is het pompen van olie van de motor naar de olietank. Er zijn twee typen pompen: de eendelige pomp en tweedelige pomp. De missie van de tweede sectie is om olie te leveren in de oliekoeler. Alle olie pompen bestaan uit het frame van de oliepomp, bestaande uit tandwielaandrijving, aandrijfas waarop de tandwielaandrijving is gemonteerd, deksel en stekkers van het overdrukventiel.
De tandwielaandrijving draait ongehinderd op de as. Volgens de aard van de beheers- en controlesystemen, oliepompen zijn regelbaar en niet regelbaar. Niet regelbare pompen behouden dezelfde druk als gevolg van het feit dat de pompcapaciteit verandert. Oliepompen zijn verdeeld in twee soorten, namelijk rotortype pompen en tandwieltype pompen. De tandwiel oliepomp bestaat uit een metalen behuizing met twee tandwielen, een aandrijftandwiel en spantandwiel. Wanneer de tandwielen gaan draaien onder invloed van de aandrijfas wordt olie vermengd met de tandwielen en overgedragen naar de inlaatbuis in het afvoerkanaal en vervolgens in het systeem. De rotor pomp heeft een andere structuur.
Net als de tandwielpomp bestaat het uit een metalen behuizing met twee rotorbladen erin. De binnenste rotor heet aandrijf rotor en de buitenste wordt secundaire genoemd. Bij het draaien transporteren ze olie met hun bladeren en richten deze in het systeem. U kunt een oliepomp in onze online winkel kopen. Wij bieden auto onderdelen tegen voordelige prijzen, en een snelle levering. U kunt ook andere onderdelen kopen, zoals remblokken, ontsteking modules of koplampen.
Hoe u kan weten dat er problemen met de pomp van de olie zijn
Inspecteer het peil van de olie op z’n minst één keer per maand. Kijk eerst de onderdelen van de pomp na. Mechanische impacten mogen geen slijtage of schade hebben veroorzaakt. Daarna kunnen de bouten van de zuiger van het drukontlastingventiel en het volledige onderdeel worden verwijderd. Controleer de behuizing en de versnellingen ook op schade. Check daarna de slijtage van de veren en eventuele verstoppingen van het filter.
Hieraan kan u problemen met de pomp van de olie herkennen:
- Onvoldoende lubricatie;
- Oververhitting van de delen van de motor;
- Minder oliedruk in het systeem van de lubricatie.
Oorzaken van problemen met de pomp van de olie
De oliezuigpijp is een onderdeel dat tussen de pomp en het carter in zit en waar de olie doorheen stroomt. Wanneer de zuigpijp blokkeert als gevolg van een vervuilde carter zal dat de werking van de pomp aanzienlijk belemmeren. De staat van het onderdeel gaat ook snel achteruit bij het gebruiken van slechte olie of wanneer het oliepeil laag staat.
Slijtage wordt ook in de hand gewerkt door de olie niet op tijd te verversen of door met de wagen door stoffige omgevingen te rijden. Daardoor kan er ook vervuiling ophopen op het oppervlak van het drukontlastingsventiel.
Ongevallen of botsingen kunnen mechanische beschadigingen aan de versnellingen veroorzaken. Een agressieve manier van rijden en hoge snelheden op slechte ondergronden kunnen ook leiden tot een defecte oliepomp.
Repareren van de pomp van de olie
Een reparatie is een optie wanneer de schade beperkt is. De pomp dient ervoor gedemonteerd te worden zodat de staat van het drukontlastingsventiel gecheckt kan worden. Reinig het zorgvuldig. Maak het onderdeel schoon met benzine en smeer het in met olie. Een verstopte carter repareert u door de olie weg te laten lopen en de pan schoon te maken met een zuigpijp.
Vervanging van de pomp van de olie
Een oliepomp gaat gemiddeld 150’000 kilometer mee. Een vervanging is aan de orde wanneer de pomp zijn efficiëntie gaat verliezen. Voor het verwijderen van de pomp dient u de bouten die de pan achter het carter bevestigen los te draaien en het carter weg te halen. Verwijder daarna ook de mond van de oliezuiger. Maak de pan schoon en vervang de pakking. De installatie van een nieuwe pomp vergt het volgen van de bovengenoemde stappen in omgekeerde volgorde. Verzwak daarna de motorsteunen en vul de motor met verse olie.