
Koelventilator voor auto
Koelvin voor
Koelvin: nuttige informatie
Elke auto is uitgerust met een koelventilator, ontworpen om de circulatie van de koelvloeistoffen te verbeteren. Het wordt gedaan door de hoeveelheid en de snelheid van de lucht te verhogen die door de radiator gaat. De ventilator is meestal geïnstalleerd tussen de radiator en de motor in een speciale doos. De koelventilator verbindt vier of meer bladeren die zijn gelegen op een gemeenschappelijke katrol. Om de luchtstroom te verhogen zijn de bladen gelegen in een bepaalde hoek ten op zichte van de rotatie.
Radiator ventilatoren hebben verschillende soorten aandrijving: mechanische, elektrische, en hydromechanische. De meest voorkomende is de elektrische aangedreven koelventilator. De aandrijving zet de motor en besturing in werking. De elektrische motor wordt gevoed vanuit het netwerk in de auto. De besturing coördineert de ventilator prestaties afhankelijk van de motortemperatuur. Meestal zijn de elektrische apparaten niet demonteerbaar. Hoewel het onderdeel theoretisch hersteld kan worden is dit vrij duur en niet aan te raden. De enige uitweg is om nieuwe onderdelen te kopen. Veel auto's hebben een gecontroleerde overloop functie, wat betekent dat de ventilator wordt uitgeschakeld direct nadat de motor stopt.
De ventilator overloop functie is bedoeld voor een betere koeling van de motor afhankelijk van de werkzaamheden, voordat het zal stoppen. Als de koelventilator niet werkt is dit vaak de oorzaak dat de motor oververhit raakt en van het volledig uitvallen van de motor. Het is dus zeer belangrijk om dit onderdeel te vervangen als er tekens van storing verschijnen. Momenteel is de meest redelijke manier om auto onderdelen te kopen via internet. Dus als het tijd is om de koelventilator te vervangen, die compatibel is met elke auto, bent u welkom in onze online winkel. Alleen hier kunt u alle benodigde onderdelen voor uw auto vinden, van centrale vergrendeling, vliegwiel tot spoilers en bumpers.
Hoe u kan weten dat er problemen met de koelventilator van de motor zijn
U begint met zelf de ventilator te testen. Hiervoor verbindt u de unit met het 12V-14V elektrische circuit. Een onderdeel dat goed werkt haalt de maximale RPM in twee seconden.
Als zich hierbij geen problemen voordoen dient de bedrading gecontroleerd te worden. Daarvoor moet één kant van de draad met de voltagebron worden verbonden, en de andere kant met een voltmeter.
Kijk ook de sensor na die de temperatuur van de motor in gaten houdt. De ventilator dient automatisch in te schakelen wanneer de maximale temperatuur van 92 graden Celsius is bereikt. De ventilator schakelt de tweede stand in wanneer de temperatuur tussen de 99 en de 104 graden Celsius komt te liggen. Een vervanging van de sensor is aan de orde wanneer er geen problemen zijn aangetroffen in het onderdeel, maar de ventilator niet uit zichzelf opstart.
Dit onderdeel gaat voor onbeperkte tijd mee. Bij voorzichtig gebruik van de wagen is het mogelijk dat het zelfs nooit vervangen hoeft te worden.
Hieraan kan u problemen herkennen:
- Oververhitting van de motor;
- Een slecht werkende sensor van de ventilatie;
- Lager vermogen van de motor bij hogere toerentallen;
- De indicator van “Controleer Motor” gaat branden op het dashboard.
Oorzaken van problemen met de koelventilator van de motor
Een storende motor, over het algemeen het resultaat van vervuiling die in de motor terecht is gekomen, is het probleem van de ventilator dat het meest voorkomt. Voltagestoten in het elektrische circuit kunnen ook problemen veroorzaken. Wanneer het onderdeel blijft werken en niet meer uitgaat kan het betekenen dat er een probleem met de sensoren van de ventilator bestaat.
Technische vloeistoffen en vocht kunnen corrosie van de terminals veroorzaken. Reinig de onderdelen met regelmaat, want vervuiling verkort de levensduur ervan aanzienlijk.
Reparatie en vervanging van de koelventilator van de motor
Het onderdeel zit over het algemeen voor in de radiator. De bedrading is vaak het probleem. Wanneer reparatie geen optie is dient het vervangen te worden.
In het geval van verstopte bladen of een verstopte schacht dient de eenheid gedemonteerd, gereinigd en ingevet te worden. Er zullen ook vervangende onderdelen moeten worden geïnstalleerd wanneer er sprake is van storingen in of schade aan de drive, de bladen van de ventilator of het relais. In het geval van mechanische beschadigingen of een controle unit die slecht werkt dient er een nieuw onderdeel geïnstalleerd te worden, gevolgd door een kalibratie van het hele systeem.