
Thermoschakelaar radiateurventilator auto
Temperatuurschakelaar radiateurventilator voor
Temperatuurschakelaar radiateurventilator: nuttige informatie
Hoe valt het falen van een ventilator sensor die stuk is op
Onder het rijden kunt de temperatuur aflezen op het dashboard. Indien de meter richting het rode gebied gaat, inspecteer dan de werking van de ventilator van de radiator. De oorzaak dat de motor te heet wordt kan zijn doordat er iets met de schakelaar is of omdat de sensor niet werkt, maar ook kan de thermostaat of ventilator stuk zijn, er kan ook lucht in het systeem zitten.
Om de werking van de sensor die de ventilator in gang zet na te gaan, is het mogelijk om van een infrarood thermometer gebruik te maken. Hiermee bent u in staat de temperatuur te meten die er in de radiator heerst. Indien deze boven de 90 tot 95 graden ligt, en de ventilator wordt niet geactiveerd, dan is deze waarschijnlijk kapot.
De meest betrouwbare manier om uit te vinden waarom de motor zo heet wordt, is om hem na te laten kijken in een garage.
U bent in staat om te bepalen of de ventilator sensor moet worden nagekeken door deze aanwijzingen:
- Geen activatie van de ventilator als de temperatuur te hoog wordt;
- Of juist andersom – de ventilator blijft draaien. Dit betekent dat de contacten van de sensor niet de open stand bereiken.
Oorzaken voor het falen van de ventilator sensor
De ventilator sensor is een significant onderdeel. Indien het defect niet snel wordt opgespoord, zal de motor oververhitten, en moeten worden gerepareerd, in het ergste geval moet de motor worden verwisseld. Dat is de reden waarom het koelsysteem goed moet worden geïnspecteerd. Over het algemeen zal de sensor niet meer werken omdat deze te lang in gebruik is.
Hoe zwaar het onderdeel belast wordt bepaald ook hoe lang dit onderdeel meegaat. Indien men vaak rijdt met de auto als de temperatuur boven de 30 graden is, en de ventilator is constant aan, kan de sensor sneller stuk gaan.
Tevens is het mogelijk dat de sensor faalt doordat deze van zeer matige kwaliteit is. Vele namaak onderdelen zijn te koop, en deze hebben maar een korte levensduur.
De reparatie van de ventilator sensor
Omdat de ventilator sensor uit 1 deel bestaat, is een reparatie niet mogelijk. Indien hij stuk gaat, moet u hem verwisselen. U bent in staat om dit zelf te doen; dit is eenvoudig en gaat zeer vlot. Volg deze stappen:
- Laat de motor helemaal afkoelen.
- Trek de negatieve draad van de accu.
- Verwijder het koelmiddel uit het systeem.
- Haal de sensor los van de ventilator.
- Demonteer het onderdeel dat stuk is. Zorg dat de radiator geen beschadiging oploopt.
- Installeer een nieuw exemplaar. Plaats tevens een nieuwe pakking.
- Koppel de draden weer vast aan de sensor.
- Doe koelmiddel in het systeem, dit kan de oude zijn of verse.
- Sluit de negatieve draad weer aan op de accu.