Veerpootlager auto
Veerpootlagers voor
Veerpootlagers: nuttige informatie
Vandaag de dag is een van de meest voorkomende vormen van wielophanging de zogenaamde kaars ophanging of McPherson ophanging. Het ontwerp van de ophanging is vrij eenvoudig en betrouwbaar. Echter, deze ophanging gaat ook niet lang mee als u alleen op slechte wegen rijdt. Het meest voorkomende probleem met de vering is de druklager, waar vaak een enorme druk op wordt uitgeoefend. Het is gemakkelijk om een kapotte druklager vast te stellen. U zal een plof horen. In tegenstelling tot het kogelgewricht zal dit onderdeel niet plotseling kapot gaan. Wanneer u over een gat of een ander oneffen oppervlak rijdt zal u dit geluid horen.
Het betekent dat er een speling is in de lager en de behuizing hangt achter het veerbeen. Als u zeker wilt weten dat er een probleem met de lager is, verwijder de plastic beschermkapjes, druk met de vinger op het bovenste deel van de voorste veerpoten en beweeg de auto. Als het lager versleten is, hoort u ruis en voelt een speling. Wat betreft de vervanging van het lager, het is een eenvoudige handeling. Bovendien is het hetzelfde voor bijna alle voorwiel aangedreven auto's van verschillende autofabrikanten. De vervanging wordt als volgt uitgevoerd. Ten eerste kunt u de rack montage eenheid samen met het stuurwiel en de remschijf. Het is nogal moeilijk om te doen.
Maar aan de andere kant zal u geen uitlijning hoeven te doen. Ten tweede, kunt u het veerbeen af koppel door het loskoppelen van de fusee zodat u alleen het bovenste deel met veer en schokdemper hoeft te demonteren. Echter, in dit geval moet u de stelbout verwijderen en zo de auto aan te passen op de testbank. De makkelijkste optie voor elke eigenaar van een auto is om de auto te controleren en de onderdelen te laten vervangen in een garage. Het enige wat u niet moet vergeten is om onze online winkel te bezoeken en het onderdeel dat u nodig heeft te kopen. Dit kan een steunlager, stabilisator of radiator zijn. Dit zal goedkoper voor u zijn en de leveringstijden zijn korter.
Hoe u kan weten dat er problemen met de veerpoot van de schokdemper zijn
U kan beginnen met het onderdeel zelf na te kijken. Leuk hiervoor op de motorkap en beweeg de wagen op en neer. Als er speling kan worden waargenomen bestaat er een probleem. Daarna dient de bevestiging gecontroleerd te worden. Let daarbij vooral goed op de situatie van het deel van het onderdeel dat uit rubber bestaat. Beschadigde of verplaatste bevestigingen dienen vervangen te worden.
Hieraan kan u problemen met de veerpoot van de schokdemper herkennen>
- Wanneer de wagen in beweging is kan er geklop of gerammel gehoord worden, al kan dit ook worden veroorzaakt door slijtage aan de bus van de schokdemper;
- De wagen is minder bestuurbaar geworden;
- U kan vibraties voelen wanneer de wagen in beweging is;
- Bij het draaien van het stuur is er gepiep te horen;
- Een losgeraakte verbinding van het koetswerk en de schokdemper.
Als u één of meerdere van deze symptomen kan waarnemen dient u zo snel mogelijk langs een werkplaats te gaan om op een testbank een meer gedetailleerde inspectie uit te laten voeren. Problemen met de veerpoot van de schokdemper kunnen namelijk leiden tot problemen met andere componenten zoals bijvoorbeeld de schokdemperbussen. Iedere anderhalf à twee jaar dient het onderdeel gecontroleerd te worden.
Redenen voor problemen met de veerpoot van de schokdemper
Vroegtijdige slijtage van het onderdeel kan worden veroorzaakt door corrosie of vervuiling, of door het gebruik van productiematerialen van lage kwaliteit. Temperatuurschommelingen, een regelmatig gebruik van de wagen op slechte ondergronden en met regelmaat rijden aan hoge snelheden verkorten ook de levensduur van de veerpoot van de schokdemper. Naast hun invloed op de delen van rubber van het onderdeel beïnvloeden ze ook de bevestigingen en de lager van de veerpoot.
Vervanging van de veerpoot van de schokdemper
Een veerpoot met problemen dient direct vervanging te worden. Als dit niet gebeurt kan het leiden tot problemen met de schokdemper die enkel met behulp van kostbare reparaties verholpen kunnen worden.
Zodra de onderdelen van rubber versleten zijn, het rollager problemen heeft of de ruimte tussen de schokdemper en de veerpoot meer dan tien millimeter bedraagt is het onderdeel aan vervanging toe. Voor deze werkzaamheden gebruikt men over het algemeen een reparatiekit. Zulke kits bevatten onder andere:
- De delen van rubber van de bevestigingen;
- Het lager;
- De stoflaars;
- De olieafdichting;
- Bouten;
- Moeren;
- De bus van de schokdemper.
De vervanging vergt de onderstaande stappen:
- Losschroeven van de bovenste stang van de schokdemper.
- Losdraaien van de bouten van de wielen.
- Opheffen van de wagen met behulp van een krik en blokkeren met extra wielblokken.
- Verwijderen van het wiel.
- Ontmantelen van de veerpoot van de schokdemper.
- Uitdrukken van de veer van de poot door een speciale veercompressor te gebruiken.
- Verwijderen van het kapotte onderdeel.
- Verwijderen van vervuiling en mogelijke oxidatie van de bevestigingsplaat van het onderdeel.
- Installeren van het vervangende onderdeel.
- Installeren van de veerpoot van de schokdemper op de oorspronkelijke positie zonder de veercompressor te verwijderen.
- Plaatsen van de stang in de opening van de veerpoot van de schokdemper.
- Vastdraaien van de bevestigingsmoeren door een momentsleutel te gebruiken.
- Weghalen van de veercompressor.
- Laten zakken van de wagen.
Het is van belang om te weten dat de veerpoot van de schokdemper enkel zonder assistentie vervangen kan worden wanneer u over voldoende ervaring en technische kennis beschikt. Daarnaast dient u ook te weten dat de uit te voeren taken kunnen verschillen op basis van de locatie van het onderdeel (vooraan of achteraan) en het model van het voertuig. Het is om deze reden verstandig om de technische documentatie van uw wagen goed door te nemen alvorens te beginnen.