
Injector auto diesel en benzine
Verstuivers voor
Verstuivers: nuttige informatie
De klep injector wordt beschouwd als de belangrijkste aandrijver (leidende aandrijving) in een injectiesysteem, omdat zijn primaire doel is om de brandstof in kleine deeltjes in te spuiten in de motor cilinders. Tegenwoordig worden meestal elektromagnetische en elektromechanische injectoren gebruikt. Door hun bestemmingen in het inspuitsysteem kunnen de mondstukken werken en lanceren. Werkende mondstukkenkunnen worden onderverdeeld in twee soorten: afsluiter mondstuk voor brandstofinjectie met een volgende verdeling naar de cilinders en het centrale mondstuk voor single-point injectie. Momenteel ontwikkelen deskundigen werkende mondstukken voor brandstofinjectie onder hoge druk en direct in de cilinders van een verbrandingsmotor.
Opgemerkt moet worden dat de brandstofinspuiting afzonderlijk is ontworpen voor elk motortype en dat zij niet universeel zijn, het is zeer onwaarschijnlijk dat u een standaarddeel voor twee verschillende voertuigen zal vinden. U dient dus niet te vergeten dat het klep mondstuk niet kan worden verwisseld van het ene op het andere motortype. Bijna alle brandstofinspuiting is in de behuizing voorzien van een fijnmazig filter voor brandstof zuivering, die in feite storingen aan het mondstuk kan veroorzaken. Algemeen een herstel van de normale werking van het mondstuk met een vuile luchtfilter is ook mogelijk. Maar het duurt vrij lang om alle injectiesystemen schoon te wassen met een speciale uit meerdere componenten bestaand oplosmiddel welke wordt toegevoegd aan benzine of motorbrandstof.
Daarna moet de motor worden gestart bij een stationair toerental voor ongeveer 30-40 minuten. Als u besluit om de mondstukken te verwijderen en ze te wassen buiten de motor door ze onder te dompelen in aceton of door het blazen van lucht, bent u gewoon uw tijd aan het verspillen, want het is totaal niet effectief. Ook moet worden opgemerkt dat de moderne mondstukken niet kunnen worden gedemonteerd en de delen zijn niet te repareren. Dus als u een injectie klep dient te vervangen raden wij u aan deze tegen een voordelige prijs in onze online winkel te bestellen. Hier vind u ook andere onderdelen, zoals remtrommels, rembekrachtiging of tandwielen.
Hoe kan u weten dat er problemen met het injectieventiel zijn
Het is van belang om de hoeveelheid koolwaterstof en koolstofmonoxide in de uitlaatgassen van elke cilinder na te gaan, terwijl ook de staat van het onderdeel gecontroleerd moet worden. De resultaten zullen niet variëren wanneer de injector correct functioneert.
Verbind een oscilloscoop met de body van het voertuig en het controleapparaat van de injector om de injectie van de brandstof te controleren. Met behulp van de rondingen van het beeldscherm van dit apparaat kunnen problemen worden ontdekt.
Kijk ook de kabels goed na. Dit kan gebeuren met behulp van een ohmmeter. Aangezien deze werkzaamheden vrij specifiek en gespecialiseerd zijn is het verstandig om ze uit te laten voeren bij een garage.
Hieraan kan u problemen met het injectieventiel herkennen:
- De beweging van het voertuig is haperend en stoterig wanneer de motor veel toeren draait;
- Slechte werking van de motor wanneer deze stationair draait;
- Het verbruik van brandstof is toegenomen;
- Verminderd motorvermogen;
- Er is een gat in het onderdeel gebrand;
- Haperende motor;
- Mindere prestaties van de wagen;
- Slechte werking van de katalysator
- Een verkoolde injectieslang;
- De uitlaatgassen zijn toxischer.
Oorzaken van problemen met het injectieventiel
Verstoppingen zijn het meest voorkomende probleem van het injectieventiel. De spuitgaten kunnen verkolen door de hars van de brandstof die vrijkomt vanwege de hoge temperaturen die zich voordoen tijdens de werking van het onderdeel. De oorzaak hiervan kunnen ook vergrendelingskegels zijn die niet goed vastzitten. De stroomsnelheid van het spuitstuk verliest 25% wanneer er een laag koolstof van vijf µm op ligt. Benzine van lage kwaliteit kan leiden tot de verstopping van de filters van de brandstof, terwijl ook de grootte van het doseer plaatje en de vorm van de brandstof die geïnjecteerd wordt kan veranderd worden.
Het gebruik van onderdelen van lage kwaliteit kan leiden tot vroegtijdige slijten en blokkeren van de naalden in de geleiders. Vastlopende naalden kunnen ook veroorzaakt worden door het gebruik van slecht gefilterde brandstof of wanneer de onderdelen slecht zijn gemonteerd.
Onvoorzichtig repareren of fouten van een expert kunnen mechanische beschadigingen aan de injectie veroorzaken.
Repareren van het injectieventiel
Het repareren van dit onderdeel wil zeggen dat de vervuiling eruit wordt verwijderd. Iedere 40’000 kilometer dient het onderdeel schoon te worden gemaakt. Toevoegingen aan de brandstof helpen om de vloeistof schoon te houden. Iedere 3’000 kilometer dienen deze bij de brandstof te worden gevoegd ter voorkoming van vervuiling van het mengsel.
Als dit niet kan worden voorkomen zal het moet worden gereinigd met een speciaal middel. Hiervoor dienen de afvoerleiding en de pomp losgekoppeld worden waarna de brandstofleiding van het systeem van de injectie kan worden verbonden met een werkbank met een tank vol oplosmiddel. De eerste minuten dient de motor stationair te draaien, daarna kan het toerental gestaag worden vermeerderd. Dit neemt normaal gezien niet meer dan een uur tijd in beslag. Het onderdeel zal moeten worden gedemonteerd als de vervuiling te hardnekkig is. In dergelijke gevallen wordt ultrasonische reiniging aangeraden. Bij deze werkzaamheden dient het onderdeel onder te worden gedompeld in schoonmaakmiddel.
Vervanging van het injectieventiel
Het injectieventiel kan het wel 200’000 kilometer uithouden mits de injectie met regelmaat wordt schoongemaakt. Bij een vervanging dient allereerst de druk van het systeem van de injectie worden gehaald. Daarna kunnen de kabelboom sensor van de positie van het pedaal, de kabelbomen van de inspuiting, de IAC (inactieve luchtcontrole) ventiel kabelboom en de verbindingspijp van het filter voor de lucht worden verwijderd. Daarna kan de slang van de regelaar van de brandstofdruk worden losgemaakt en kunnen de pijpen die verantwoordelijk zijn voor de brandstoftoevoer kunnen worden losgehaald. De bevestigingsbouten van de stang kunnen daarna worden weggehaald. Verwijder de injectie door de beugels ervan los te maken en vervang het oude onderdeel. Volg de voornoemde stappen om het nieuwe onderdeel te installeren.