Vliegwiel auto
Massavliegwiel voor
Massavliegwiel: nuttige informatie
Het vliegwiel is een massief rond object welke bevestigd is op de krukas van de auto, toegewezen voor het gelijkmatig laten lopen van de motor. Het lijkt erg veel op een wiel met een stevige rand en is verbonden met de wielnaaf door rechte spaken of een vaste schijf. Vaak wordt het vliegwiel gebruikt als koppeling schijf of katrol. Gewicht en afmetingen van het vliegwiel worden bepaald door toelaatbare afwijkingen van de verwachte rotatiefrequentie en energie die hij moet terugkeren naar de auto op een bepaald moment. De energie die door het vliegwiel wordt opgewekt is evenredig met de massa en het kwadraat van de rotatie. Vanwege het feit dat de snelheid hoger wordt, hoe groter de afstand van de massa van de rotatieas, het deel is uitgevoerd als een wiel met een stevige rand.
De drijfveer transfereert de energie naar het voertuig. Bij lage motorbelasting wordt een deel van de energie gebruikt, terwijl de rest wordt opgeslagen in het vliegwiel, die op zijn beurt accelereert naar een snelheid groter dan het gemiddelde. Als er rond het gebied van het wiel een verhoogde energie-efficiëntie nodig is, vertraagt het vliegwiel geleidelijk, waardoor de reeds opgebouwde kinetische energie vrijkomt. Dit maakt het mogelijk om een minder krachtige aandrijving te gebruiken. Er zijn verschillende soorten van vliegwielen: massieve vliegwiel, dual-mass vliegwiel en lichtgewicht vliegwiel. Wanneer de motor op verschillende snelheden draait wordt de krukas blootgesteld aan torsietrillingen. De motor maakt gebruik van torsietrillingsdempers. Een vliegwiel met een speciaal ontwerp is één van deze dempers - het dual-mass vliegwiel.
Het heeft een aantal voordelen, en wel geluidsisolatie, trillingsdemping, verloopstukken synchronizers slijtage, gemak van verschuiven beveiligde verzending tegen overbelasting en tenslotte brandstofverbruik. Een lichtgewicht vliegwiel wordt gebruikt wanneer men de motor wil tunen. Als u het gewicht van het vliegwiel naar de randen van de schijf verplaatst, kan het gewicht worden vermindert tot 1,5 kg en wordt ook het traagheidsmoment vermindert. Met het lichtgewicht vliegwiel bereikt de motor snel de maximale snelheid en verhoogt het vermogen met 5%. In onze online winkel kunt u een vliegwiel voor uw voertuig kopen tegen een gunstige prijs. Wij bieden een breed scala van producten: cilinderkopbouten, veerbeen lagers, brandstoftanks en vele andere.
Hoe valt het falen van het vliegwiel op
Het is aan te raden om een goede inspectie uit te voeren aan dit onderdeel en deze als eerste visueel aan de buitenkant te onderzoeken. In de eerste plaats laat u de motor draaien en moet u goed luisteren. Als de motor in zijn vrij staat en het maximaal aantal toeren draait, mogen er geen bonkende geluiden klinken en er mogen niet veel vibraties voorkomen, anders is er een mogelijkheid dat het vliegwiel stuk is.
Voor een diepgaande inspectie moeten er veel onderdelen uit elkaar worden genomen en deze goed worden bekeken. Over het algemeen kan men kleurverschillen zien, dat is een indicatie van het oververhitten van het vliegwiel. Let goed op waar de vlekken zich precies bevinden. Meerkleurige vlekken en gedeelten die donker zijn op het gebied dat wrijft zijn een indicatie van een kortstondige oververhitting, maar is geen reden voor het vliegwiel om te falen. Maar indien u tijdens de inspectie strepen kunt zien op de buitenste rand of vlakbij de klinknagels, verandering van kleur aan de achterzijde, scheurtjes, delen die afgeschuurd zijn of vloeistoflekkage, dan is het onderdeel aan vervanging toe.
Om een inspectie uit te voeren naar de werking van het vliegwiel, heeft u speciale apparatuur nodig, hiermee is de maximale torsiehoek te berekenen, en tevens de radiale en axiale ruimte naar het vliegwiel.
U bent in staat te bepalen of het vliegwiel moet worden geïnspecteerd door deze aanwijzingen:
- Raar geluid bij een draaiende motor, dit gaat weg als de koppeling wordt ingetrapt;
- Vreemde geluiden rondom de versnellingsbak bij het starten van het voertuig;
- Vibraties bij het accelereren, vooral in zijn 2 of 3, en bij het stopzetten van de motor;
- Schokken in het voertuig bij een ingeschakelde overdrive.
Oorzaken voor het falen van het vliegwiel
Tal van defecten aan het vliegwiel komen doordat deze te heet wordt. Het in werking zijn bij een zware belasting en hoge temperaturen kan ervoor zorgen dat de afscheiders en de veren die voor de demping zorgen, kapot gaan, tevens kunnen er scheurtjes ontstaan. Tevens kan door deze hoge temperaturen de olie gaan verbranden of koken, hierdoor kunnen de axiale lagers blokkeren of stukgaan.
Als het vliegwiel te heet wordt is dit vaak het gevolg van een motor die onbetrouwbaar is, een slecht werkende koppeling, een mankement in de toevoer van de brandstof, een fout in het ontbrandingssysteem of een slechte rijstijl.
Met regelmaat faalt het onderdeel door de voorschriften van het autogebruik niet op te volgen. Dit kan komen doordat men gewend is met weinig toeren rond te rijden, te veel te schakelen, het koppelingspedaal te vlug te laten opkomen, of het voertuig te starten met de overdrive ingeschakeld, hierdoor wordt het vliegwiel zwaarder belast, dit kan zorgen voor een mankement aan de veren die voor de demping zorgen, en tevens de afscheiders en de axiale lagers, in een enkel geval kan de behuizing van het vliegwiel stukgaan. Soortgelijke defecten kunnen ontstaan doordat men de motor foutief getuned heeft om het vermogen van de motor op te schroeven.
Het verwisselen van het vliegwiel
Het is aan te raden om een dubbel vliegwiel te verwisselen iedere keer als de koppeling wordt verwisseld, dit is over het algemeen elke 180.000 kilometer. Maar indien u de voorschriften goed opvolgt, kan het onderdeel nog veel langer meegaan. Enkelvoudige vliegwielen gaan nog zelfs veel langer mee.
Het verwisselen van het vliegwiel is niet makkelijk, u heeft veel kennis en tijd nodig. Ook moet u in het bezit zijn van het juiste gereedschap en na de operatie moet u het onderdeel uitbalanceren. Daarom kunt u deze klus beter laten uitvoeren in een garage.