Waterpomp auto
Koelvloeistofpomp voor
Koelvloeistofpomp: nuttige informatie
Hoe valt het falen van de extra waterpomp op
Een controle van dit onderdeel start met een visuele inspectie. Het lekken van vloeistof is een indicatie dat de behuizing niet meer goed is of dat het onderdeel niet meer goed wordt afgesloten.
Laat dan de motor draaien, zet de verwarming op de warmste stand en controleer of de pomp is gaan draaien. Als dit niet is gebeurd, maak dan gebruik van een testlamp of een tester om de voedingskabel te controleren.
Voor een uitgebreidere inspectie moet de pomp worden gedemonteerd. Als er oxidatie op het metaal zit, moet hij worden verwisseld.
U bent in staat te bepalen of de extra waterpomp moet worden geïnspecteerd door deze aanwijzingen:
- De verwarming wordt te snel te heet;
- Bij stationair toerental wordt de motor niet warm (geldt voor diesels);
- Te koud in het passagiersgedeelte terwijl de kachel aan is;
- De computer van de auto meld een fout;
- Oververhitten van de motor;
- In het systeem zit steeds minder koelmiddel.
Oorzaken voor het falen van de extra waterpomp
Wat erg vaak voorkomt als defect aan de extra waterpomp is dat de borstels van de motor versleten zijn. Als deze versleten zijn en de motor wordt gestart, gaat deze niet ronddraaien. Elke 100.000 kilometer moeten de borstels van de motor worden verwisseld.
Als het onderdeel veel te maken krijgt met water en vuiligheid kan hij gaan roesten bij de contacten en de behuizing. Tevens is het mogelijk dat de schacht van de motor gaat oxideren indien men voor lange tijd niet met de auto rijdt. Het vastzitten van de schacht kan tevens gebeuren als er iets tussen de waaierbladen komt.
Het lekken van koelmiddel in de afvoer of bij de afdichting van de pomp gebeurt met regelmaat doordat de pakking versleten is. De pakking kan sneller slijten doordat het koelmiddel vervuild is of doordat de pomp aanslaat terwijl er niet genoeg vloeistof in het systeem zit. Wat ook gevaarlijk is voor het onderdeel is vloeistof gebruiken die daar niet geschikt voor is of een mengsel van koelmiddelen. Als het koelmiddel niet periodiek wordt ververst kan de pomp hierdoor verstopt raken.
Als de belasting van het onderdeel zwaar is, is het verwijderen van de afdichting een flink risico.
De reparatie en het verwisselen van de extra waterpomp
Meestal wordt de extra waterpomp niet gerepareerd, maar vaak is het voldoende om de borstels te verwisselen of het onderdeel goed te reinigen.
De demontage en montage van de extra waterpomp is niet zo’n lastige klus. Om het koelmiddel te verversen moet de oude vloeistof uit het systeem worden gelaten. Daarna moeten de klemmen worden losgemaakt, de slangen losgemaakt van de pomp en de aansluitingen en de bedrading moet worden losgemaakt. Maak de montageplek goed schoon, verwijder oxidatie en vuiligheid, installeer dan een nieuwe pomp en afdichtingen. Dan kunnen de slangen en de draden weer worden aangesloten, en als laatste moet het systeem worden gevuld met koelmiddel.
Om een inspectie aan het onderdeel uit te voeren, moet u de motor laten draaien en laten opwarmen en dan de extra waterpomp inschakelen. Als deze goed zijn werk doet, bent u in staat het herkenbare zoemende geluid te horen.