Wiellager auto
Wiellagers voor
Wiellagers: nuttige informatie
Wiel naaf lager worden gebruikt in auto's, vrachtwagens, landbouw machines, scooters en motorfietsen. Veiligheid van het verkeer is afhankelijk van de status van dit belangrijke auto onderdeel. Wiel naaf lagers functioneren met schokken, scheve rollers in het omhulsel waarin de openingen zeer groot zijn. Deze operatie kan leiden tot een verslechtering van de controle en de stabiliteit van het voertuig. Anderzijds kan het probleem worden veroorzaakt door een te vast aangedraaide stelmoer, waardoor er een te kleine opening van het lager is. Het zal snel kapot gaan.
Regulering van gaten is een zeer belangrijk proces en moet heel voorzichtig worden gedaan, volgens de instructies in de gebruiksaanwijzing van de autofabrikant. Wanneer u besluit om te controleren of de gaten zijn aangepast in de wiellagers, zwaai met het hangende wiel. Bovendien, als de wiel naaf erg heet wordt tijdens het rijden bij snelheden tot 80 km / h voor een half uur, is de afstelling verkeerd. Als de naaf een beetje warm is dan is alles goed. De opwarming van de naaf is afhankelijk van een zeer kleine opening in het lager. Bij gebruik van deze testmethode moet de bestuurder het voertuig stoppen door gebruik te maken van de handrem en niet de bedrijfsrem, om verdere oververhitting van het remmechanisme te voorkomen.
Om te begrijpen of de wiellager defect is, moet u luisteren of er een geluid hoorbaar is bij krappe bochten of rotaties, maar dit is moeilijk wanneer de rem is losgelaten. Dus als de lager defect is moet deze worden vervangen in de garage, maar niet uzelf, omdat dit deel heel dicht bij het scharniergewricht ligt en moet worden geïnstalleerd met een speciale pers. Om te besparen op het kopen van originele onderdelen zoals koplampen, tandwiel of spoiler bezoek onze online winkel.
Hoe u kan weten dat er problemen met wielnaaf lagering set zijn
Ongeacht het aantal kilometers op de teller dient en de lagering geïnspecteerd te worden wanneer de remblokken worden vervangen. Dit kan op verscheidene manieren. Stuur bijvoorbeeld naar links bij een snelheid van tien à vijftien kilometer per uur. Als u ongebruikelijk lawaai kan horen betekent het dat de lagering van het linkerwiel defect is. Doe hetzelfde voor het wiel aan de rechterkant. Met speciaal materiaal kan een meer zorgvuldige controle worden uitgevoerd.
Dit vereist een krik of een autolift. Begin met het optillen van de wagen, het starten van de motor, het zetten van de wagen in de vierde versnelling en het optrekken tot tachtig kilometer per uur. Daarna kan u met de koppeling de auto in z’n vrij zetten en tegelijkertijd luisteren naar het geluid van één van de wielen. U kan deze taak ook op andere manieren doen. Bijvoorbeeld door het wiel dat niet op de grond staat verticaal en daarna horizontaal te zwaaien. Het kleinste beetje backlash is al een teken van problemen met de lagering of een defect in het systeem van de besturing. Met behulp van een tweede persoon moet u daarna tegelijkertijd het rempedaal gebruiken en het wiel op hetzelfde moment verticaal laten zwaaien. Als u nu geen backlash meer waarneemt is het onderdeel aan vervanging toe.
Hieraan kan u problemen met de wielnaaf lagering set herkennen
- Kloppend lawaai en meer trillingen wanneer de wagen in beweging is;
- De wagen beweegt zich niet in een rechte lijn;
- Bij het remmen of het nemen van scherpe bochten helt de wagen over;
- Oververhitte wielranden;
- Ongelijke slijtage van de banden.
Oorzaken van problemen met de wielnaaf lagering set
Zware belasting van het onderdeel als gevolg van regelmatig rijden op slechte ondergronden kan leiden tot scheuren en andere lichte beschadigingen.
Lageringen gaan erg lang mee. Vroegtijdig slijten kan het gevolg zijn van teveel of te weinig lubricatie, of door slechte lubricatie. Binnendringende vervuiling, schadelijke deeltjes en vochtigheid zullen ook de levensduur van het onderdeel verkorten. De reden kan ook de lage kwaliteit van het onderdeel zijn, of een slechte montage. Een slecht aangepaste ruimte zorgt voor een verkeerde positionering van het onderdeel met beschadigingen als gevolg. Een slech evenwicht van de banden kan ook de werking van de lagering belemmering.
Vervanging van de wielnaaf lagering set
Dit onderdeel is na 130’000 à 190’000 kilometer toe aan een vervanging. Let daarbij op de volgende factoren:
- Check de ruimte na het installeren van de kegelvormige lager;
- Scherpe objecten kunnen schade veroorzaken, dus gebruik ze niet tijdens de werkzaamheden;
- Gebruik een opspandoorn om de binnenste ring te raken wanneer u het onderdeel op de as monteert;
- Bij het naar binnen dringen van de lager kan u met een opspandoorn meer kracht zetten op de buitenste ring.