Draagarm auto
Draagarmen voor
Draagarmen: nuttige informatie
Het vorkbeen is nodig om de velg vlak te laten bewegen. Dit onderdeel staat loodrecht op de langs as en bevind zich naast de langs as. Het is ook de moeite waard om op te merken dat geen enkele ophanging van een voertuig compleet is zonder dit onderdeel. Bij de meest voorkomende ophanging heden ten dage, de McPherson ophanging, wordt het vorkbeen bij deze vorm van ophanging bevestigd via de ophangingsrubbers aan de dwarsbalk. Het is verbonden met het wiel scharnier door een kogelgewricht. De carrosserie van de auto heeft een zelfde structuur als een bovenarm, omdat de het aan de demper stang is bevestigd.
Dit ontwerp is ideaal voor zeer kleine en kleine klasse, maar niet geschikt voor andere auto klassen. Ophanging met dubbele vorkbenen hebben twee elementen met een schommel lager gemonteerd op het frame, dwarsstang of carrosserie. Dit ontwerp zorgt voor verbinding van de uiteinden met behulp van kogelscharnieren met een fusee of astap. Daarom geldt, hoe groter de grotere afstand tussen de vorkbenen, hoe minder kracht neerkomt op de hendels en lagers. Dus de delen hoeven minder kracht te verduren en dus is de kinematica van de ophanging nauwkeuriger. Multi-link ophanging wordt gebruikt in de voor- en achterwielophanging. Voor optimale kinematica van de wielen, en voor een betere stabiliteit en behandeling, worden er vier of vijf hefbomen gebruikt. Twee hendels zijn nodig om het wiel te houden.
Anderen bieden de noodzakelijke kinematica. In dit geval is het niet nodig om schokdempers en veren te combineren in de steunbalk. Het is ook noodzakelijk om te spreken over vierwielaandrijving personenauto's, waarin multi-link onafhankelijke wielophanging vooral gebruikt wordt. Als u een nieuwe vorkbeen nodig heeft, is het verstandig om dit te laten doen in een garage. Toch is het veel beter om het onderdeel dat u nodig heeft in onze online winkel te bestellen. Bijvoorbeeld, schokdempers, bobines of de flenzen. Online bestellen kan u aanzienlijk besparen in tijd en geld.
Hoe u kan weten dat er problemen met de onafhankelijke arm zijn
Met behulp van een autolift of een krik kan dit onderdeel worden geïnspecteerd. Verwijder de kogellagers en laat de arm niet naar beneden komen. Dit kan u doen door er verticaal mee te zwaaien. Normaal gezien functioneert de hendel als een vier die altijd terugkeert naar de oorspronkelijke positie. De hulzen van rubber zijn ook van belang, want de arm mag niet roteren in de rijggaten.
Hieraan kan u problemen met de onafhankelijke arm herkennen:
- Gaten in de wielnaven;
- Slijtage aan de banden;
- Trillende wagen of trillend stuurwiel wanneer u aan het rijden bent;
- Bij het nemen van bochten en het rijden op slechte ondergronden is ongebruikelijk lawaai hoorbaar;
- Het motorvermogen is afgenomen;
- Het stuur heeft meer backlash.
Oorzaken van problemen met de onafhankelijke arm
Vervorming is het probleem dat het meest voorkomt. Dit kan veroorzaakt worden door hard door kuilen te rijden. Onderdelen van lage kwaliteit die regelmatig gebruikt worden zullen ook in de problemen komen.
Het gebruiken van de auto leidt tot natuurlijke slijtage van de omhulsels van rubber en de kogellagers in de ophanging, met als gevolg dat de dimensies afnemen of de arm vernietigd wordt. Ter voorkoming van deze problemen dient er om de 50’000 kilometer een controle van de ophanging plaats te vinden.
Een wishbone van de ophanging kan gemaakt zijn van legering of staal. Onderdelen van metaal kunnen gaan lijden aan corrosie als gevolg van binnengedrongen vochtigheid. In dit opzicht gaat een model van legering een stuk langer mee.
Vervanging van een onafhankelijke arm
Volg de volgende stappen als u deze taak zelf uitvoert:
- Installeren van de ondersteuningen na de wagen met een krik te hebben opgetild;
- Weghalen van de borgmoer;
- Weghalen van de hendel;
- Weghalen van de staaf van de kogellager van de hendel;
- Weghalen van het onderdeel en installeren van het nieuwe onderdeel tussen de ondersteuning van de kogel en de staaf in;
- Gebruiken van nieuwe moeren en schroeven om het nieuwe onderdeel te bevestigen;
- Draaien van de moeren onderaan met een kracht van 90 N voordat u ze 30 à 40 graden terugdraait;
- Aan de achterzijde draait u de schroef aan om de arm vast te zetten;
- Optillen van de arm totdat deze een horizontale hoek van 80 graden bereikt;
- Laten zakken van het voertuig en het weghalen van de krik.