Wielophanging voor auto

Wielophanging wordt in de auto gebruikt om de wegligging te waarborgen tijdens het rijden. Het is een deel van het chassis dat ongewenste verticale bewegingen voorkomt. Als er geen wielophanging in auto’s zou zijn, zouden alle schokken rechtstreeks van invloed zijn op het chassis. Dit is gedeeltelijk te zien bij Formule 1 wagens, die zijn uitgerust met een zeer stijve ophanging. Daardoor is het belangrijkste doel van de wielophanging om de rijveiligheid te vergroten. Bovendien biedt het meer comfort. Banden verzachten de stijfheid van de aandrijving.

Maar dit is niet genoeg om alle schokken te verzachten. Dus worden er veren gebruikt, die primair verantwoordelijk zijn voor de wielophanging (demping). Een belangrijke indicator is de algemene beweging van de veer op de interval tussen de maximale belasting en volledige ontlading (zonder rekening te houden met het gewicht van het voertuig). Hoe langer de veerslag is hoe beter de demping. Echter, een lange veerweg van de band op de hoeken is ongunstig. De veerweg van de banden kan worden verminderd door de veren of de veerweg begrenzer afstelling te vervangen. Een sportwagen maakt vaak scherpe bochten en daardoor worden de veren van de wielophanging tot een minimum gereduceerd. Een goede vering wordt aanpast aan de auto en rijstijl.

De meeste normale auto’s zijn niet geschikt voor sportief rijgedrag omdat de veerweg te lang is. Om van een gewone auto een sportwagen te maken dient de veerweg ingekort te worden. Hierdoor zal de auto een diepere wielhelling hebben. Slechte grip op de weg en ongewone verticale bewegingen duiden op een defecte vering. Als u met deze problemen wordt geconfronteerd dient u onmiddellijk naar een garage te gaan. En vergeet niet dat het nodig is om langzaam te rijden om eventuele risico's te vermijden.

Hoe u kan weten dat er problemen bestaan met de eindaandrijving en de aandrijfas

Dit onderdeel dient elke 50’000 á 75’000 kilometer een inspectie te ondergaan. Om een controle van de eindaandrijving en de aandrijfas uit te voeren dient u te beschikken over een krik, een lift, een werkkuil en genoeg tijd. U dient te beginnen met een inspectie van de bevestigingspunten van het onderdeel. Alle elementen moeten goed passen en ze moeten allemaal goed kunnen bewegen. Voor wagens met achterwielaandrijving is het van belang dat de achteras altijd voldoende gelubriceerd is. Bij wagens met voorwielaandrijving is vooral de lubricatie van de voorste as en het differentieel belangrijk. In het geval van lekkages dienen de gaten gedicht en de olie opnieuw bijgevuld te worden.

Hieraan kan u merken dat er problemen zijn met de eindaandrijving en de aandrijfas:

  • Meer trillingen aan de onderkant van de auto;
  • De differentiëlen lekken;
  • Ongebruikelijk lawaai bij hogere toerentallen;
  • De motor raakt met regelmaat oververhit;
  • Bij het nemen van bochten is er een probleem met de bewegingen van de rondset as;
  • De as en andere componenten hebben vervormingen opgelopen.

Redenen voor problemen met de eindaandrijving en de aandrijfas

Een agressieve manier van rijden is de meest voorkomende reden voor problemen met de eindaandrijving en de aandrijfas. Het pedaal van de koppeling scherp induwen, krachtig remmen, met snelheid over kuilen en andere obstakels heen gaan, dit zijn allemaal acties die naast een hogere mechanische belasting ook een belemmering van de operationele eigenschappen van de lubricatie betekenen. Wanneer er niet genoeg olie of een olie van lage kwaliteit wordt gebruikt leidt dat tot een vervroegde slijtage van de werkende oppervlakken van aangrenzende elementen. Dit kan ook gebeuren als resultaat van versleten oliecontainers en pakkingen, of als gevolg van een gebrek aan werking in het systeem. Een verversing van de olie dient iedere 6’000 á 12’000 kilometer plaats te vinden, al hangt dit af van de manier van rijden. De strakheid van de bevestigingen dient ook gecontroleerd te worden, evenals de axiale aanpassing van de rollagers bij iedere inspectie.

Het regelmatig rijden over slechte ondergronden kan mechanische beschadigingen als gevolg hebben, zoals scheuren en vervormde onderdelen vanwege stenen of andere obstakels; corrosie kan veroorzaakt worden door uw wagen buiten op een vochtige plaats te parkeren.

Componenten van lage kwaliteit zijn een andere reden voor problemen. De aandrijfas kan bijvoorbeeld vastlopen als gevolg van lagers van lage kwaliteit, terwijl een veranderde positie van het differentieel kan leiden tot gebroken onderdelen.

Repareren en vervangen van de eindaandrijving en de aandrijfas

Dit type werkzaamheden aan dit onderdeel dienen door specialisten uitgevoerd te worden. Om onregelmatig slijten met als gevolg een systeem dat slecht werkt te voorkomen dienen de versnellingen altijd in paren te worden vernieuwd. Een vervanging van het differentieel vereist specifieke apparatuur waarover iedere garage beschikt. In het geval van corrosie of scheuren dient ook de as vervangen te worden.

Populaire fabrikanten van Wielophanging
Original automobiel Ophanging van FEBI BILSTEIN fabrikant Original automobiel Ophanging van RIDEX fabrikant Original automobiel Ophanging van SKF fabrikant Original automobiel Ophanging van MOOG fabrikant Original automobiel Ophanging van MAPCO fabrikant Original automobiel Ophanging van TRW fabrikant Original automobiel Ophanging van VAICO fabrikant Original automobiel Ophanging van FEBEST fabrikant
Ophanging top verkoper
Verwerf RIDEX Wiellagerset 654W0005 voor wagen aan lage prijs 27,65 €
-18%
27,65 €
33,72 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Wiellagerset | RIDEX 654W0005
Artikelinfo
  • Inbouwplaats: Achteras, Links, rechts
  • Binnendiameter [mm]: 32
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde magnetische sensorring
  • Diameter (mm): 137
  • Breedte (mm): 69
  • Conditie:  Geheel nieuw
In voorraad Details
Art. Nr: 654W0040
Verwerf RIDEX Wiellagerset 654W0040 voor wagen aan lage prijs 25,62 €
-18%
25,62 €
31,24 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Wiellagerset | RIDEX 654W0040
Artikelinfo
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde ABS sensor
  • Diameter (mm): 72
  • Aantal wielbouten: 5
  • Flens Ø [mm]: 126,5
  • Conditie:  Geheel nieuw
In voorraad Details
Verwerf RIDEX Wiellagerset 654W0020 voor wagen aan lage prijs 28,67 €
-18%
28,67 €
34,96 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Wiellagerset | RIDEX 654W0020
Artikelinfo
  • Inbouwplaats: Achteras, Links, rechts
  • Binnendiameter [mm]: 30
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde magnetische sensorring
  • Diameter (mm): 136,5
  • Breedte (mm): 68,2
  • Conditie:  Geheel nieuw
In voorraad Details
Verwerf RIDEX Stabilisatorstang 3229S0245 voor wagen aan lage prijs 7,15 €
-18%
7,15 €
8,72 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Stabilisatorstang | RIDEX 3229S0245
Artikelinfo
  • Stang / steunbalk: Koppelstang
  • Lengte (mm): 250
  • Schroefdraadmaat 1: M10x1,5
  • Schroefdraadmaat 2: M10x1,5
  • Aanvullend artikel/aanvullende informatie: Met sleutelkap
  • Conditie:  Geheel nieuw
In voorraad Details
Verwerf SKF Wiellagerset VKBA 3643 voor wagen aan lage prijs 59,24 €
-18%
59,24 €
72,24 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Wiellagerset | SKF VKBA 3643
Artikelinfo
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde ABS sensor
  • Aantal wielbouten: 5
  • Flens Ø [mm]: 137
  • Conditie:  Geheel nieuw
In voorraad Details
Verwerf A.B.S. Stabilisatorstang 260016 voor wagen aan lage prijs 15,15 €
-18%
15,15 €
18,48 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Stabilisatorstang | A.B.S. 260016
Artikelinfo
  • Stang / steunbalk: Stabilisatorstang
  • Lengte (mm): 336
  • Schroefdraadmaat: M12X1.5 RHT
  • Gewicht (kg): 0,64
  • Diameter (mm): 19,0
  • Conditie:  Geheel nieuw
In voorraad Details
Verwerf SKF Wiellagerset VKBA 3644 voor wagen aan lage prijs 48,97 €
-18%
48,97 €
59,72 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Wiellagerset | SKF VKBA 3644
Artikelinfo
  • Aanvullende artikelen / Aanvullende info 2: Met ingebouwde ABS sensor
  • Aantal wielbouten: 5
  • Flens Ø [mm]: 136,9
  • Conditie:  Geheel nieuw
In voorraad Details
Verwerf TOPRAN Stabilisatorstang 720 270 voor wagen aan lage prijs 7,97 €
-18%
7,97 €
9,72 €
incl. 21% BTW, Verzendkosten
x Stabilisatorstang | TOPRAN 720 270
Artikelinfo
  • Productlijn: t+
  • Inbouwplaats: Vooras links en rechts
  • Stang / steunbalk: Koppelstang
  • Schroefdraadmaat: M 10
  • Aantal per as: 2
  • Conditie:  Geheel nieuw
In voorraad Details
  • Contact
  • Algemene voorwaarden
  • Privacybeleid
  • Over ons
  • Betaalmethode
  • Verzendkosten
  • Recht van ontbinding
  • Omruilen