Schokdempers auto
Schokbrekers voor
Schokbrekers: nuttige informatie
Dempers zijn een mechanisme dat mechanische energie omzet in warmte. In moderne voertuigen verwijst het naar een apparaat waarmee u het gaan zitten, inladen van bagage, stoppen van de auto of een andere ongelukkige situaties kunt verzachten. Het beveiligt niet zozeer de auto, maar meer de bestuurder en passagiers. De klep bestaat uit veren, gas, torsiestaven, vloeistoffen en natuurlijk rubber delen. Het werkt als volgt: de veer die de klap opvangt van een conflict wanneer u zit of de auto stopt, zet de resulterende energie om in warmte, die vervolgens wordt gebruikt om de olie te verwarmen.
Bovendien beïnvloed de viscositeit van de olie, waarmee de demper wordt gevuld, de prestaties van de demper, gezien het grote aantal mogelijke temperaturen in een rijdende auto. Alle dempers kunnen worden onderverdeeld in hydraulische, gas, en klap dempers. Deze verdeling is voorwaardelijk, aangezien in al deze gevallen het centrale knooppunt, de klep, in feite onveranderd blijft. De hoofdklep beweegt binnenin de centrale cilinder. In de hydraulische- en blaasdempers, is er ook een buitenste cilinder, waar de olie wordt bewogen door het systeem van de onderste klep. De gasdemper heeft geen buitenste cilinder.
Als u de nokkenas dient te vervangen, is het niet nodig om tijd te besteden om te winkelen naar een garage te gaan. In dit geval zal u niet alleen tijd verliezen, maar ook aanzienlijk teveel betalen voor het noodzakelijke onderdeel. Het is beter om naar onze online winkel te gaan. Wij bieden een grote selectie van nokkenassen voor elk automerk. Bestel het noodzakelijke onderdeel tegen een zeer betaalbare prijs. En we zullen ervoor zorgen dat de leveringstijd kort zal zijn. Afgezien van de nokkenas kunt u ook andere auto onderdelen zoals demperlagers, bougies of flenzen kopen.
Hoe u kan weten dat er problemen met de schokdemper zijn
Dit onderdeel dient iedere 20’000 kilometer nagekeken te worden. Begin met een inspectie van het onderdeel. Als u corrosie of sporen van olie tegenkomt betekent het dat de schokdemper aan vervanging toe is. Controleer de banden ook op onregelmatige slijtage. Over het algemeen kan er een diagnose van de schokdemper gemaakt worden wanneer de voor- en de achterzijde van de wagen gezwaaid worden. De schokdempers hebben een afwijking wanneer de wagen meer dan één cirkel zwaait zonder dat het beladen is.
Hieraan kan u problemen met de schokdemper herkennen
- Een langere remweg;
- Afwijkend gedrag bij het sturen;
- Ongebruikelijk lawaai wanneer de wagen in beweging is;
- De wagen als geheel zwaait;
- Het comfort in de cabine is afgenomen;
- Snellere en ongelijke slijtage van de banden.
Oorzaken voor problemen met de schokdemper
Het komt regelmatig voor dat de doorvoer van de olie en de verzegeling in de schokdempers niet meer goed functioneren. Dit wordt veroorzaakt door het verkeerd gebruiken van het onderdeel of door onderdelen van lage kwaliteit. Een incorrecte montage van de schokdemper kan leiden tot problemen met de stang, onder andere. De bovenkant van de stang kan bijvoorbeeld slijten als gevolg het gebruik van een pneumatische slagmoersleutel, wat illegaal is. Wanneer het onderdeel geblokkeerd raakt als gevolg van een incorrecte montage kan de zuigenstan vervormd raken en vastlopen in de doorvoer. Het is dus van belang om bij het installeren de instructies goed te volgen en gebruik te maken van het geschikte gereedschap.
Wanneer de wagen in beweging is krijgen de schokdempers het zwaar te verduren, dus tijdig onderhoud van het onderdeel is cruciaal. Schokdempers kunnen hun strakheid verliezen als gevolg van een laattijdige vervanging van de stoflaarzen, waardoor corrosie en stof vrij spel krijgen.
Reparatie van de schokdempers
In het geval van problemen kan u contact opnemen met een expert:
- Vervanging van verbogen stangen, verroeste stangen, pakkingen of zegels;
- Het verhelpen van lekkages;
- Nitrogen uit het systeem verwijderen;
- Vervangen van de vloeistoffen;
- Een tweestaps diagnose van het onderdeel;
- Het repareren van de stangen met behulp van polymeren of bevestigingen.
Vervanging van de schokdempers
Bij normaal gebruik dient de schokdemper iedere drie à vier vervangen worden, terwijl bij agressief gebruik een vervanging wordt aangeraden na iedere 40’000 à 50’000 kilometer. Om slippen van uw auto te voorkomen dienen de schokdempers op de as tegelijkertijd vervangen worden. Volg daarvoor de volgende stappen:
- Weghalen van het wiel en de remslangen, maar zonder loskoppeling van de remklauwen om lekkages van remvloeistof te voorkomen;
- Verwijderen van de bovenste zijde van de houder van de schokdemper;
- Losschroeven van het onderdeel;
- Voorzichtig en gelijkmatig de veer samenpersen met de verwijdermaterialen;
- Installeren van het nieuwe onderdeel;
- Uitvoeren van bovenstaande stappen in omgekeerde volgorde;
- Wees er zeker van dat de veer geen scheuren meer bezit.