Terug
Land
Terug
Mijn auto's
-
Vervangingsonderdelen voor uw wagen

-
Informatie
De Audi 80 B3 89, 89Q en 8A waren sedans met vijf zitplekken die tussen 1986 en 1991 werden gebouwd. Het model werd gerestyled in het jaar 1989, daarvóór hadden de voorwielaangedreven wagens de index “89” en de modellen met achterwielaandrijving de index “89Q”. De benaming 8A gold voor alle uitvoeringen nadat het model gerestyled was. Het was voor het eerst dat Audi een carrosserie gebruikte dat helemaal uit zink bestond en waarvoor een garantie van twaalf jaar werd gegeven. De weerstandscoëfficiënt werd verminderd tot 0,29 Cd dankzij een renovatie van het aerodynamische design; dit zorgde ook voor een lager verbruik van brandstof. Onder andere dankzij hun bruikbaarheid en veiligheid werden deze wagens snel populair over de hele wereld. Tegenwoordig ziet u dit model ook nog veel rijden op de wegen in Europa. Op onze website kan u onderdelen van hoge kwaliteit voor de Audi 80 B3 89, 89Q en 8A bestellen. Onze klantendienst helpt u graag bij het uitkiezen van de beste producten en ze vertellen u met plezier over al onze promotionele acties.
Vormgeving van de Audi 80 B3 89, 89Q en 8A
Deze wagens waren 4’393 millimeter lang, 1`695 millimeter breed en 1’397 millimeter hoog. De inhoud van de achterbak bedroeg 373 liter. Qua bodemvrijheid beschikten ze over 120 millimeter. Het hing af van de uitvoering of er op de vooras remschijven met of zonder ventilatie kwamen te zitten, en of er op de achteras remtrommels of remschijven werden gemonteerd.
Belangrijke aanpassingen
Tussen de jaren 1986 en 1991 bracht Audi meer dan twintig uitvoeringen van de 80 B3 89, 89Q en 8A op de markt, waarvan het overgrote deel een benzinemotor kreeg; sommige uitvoeringen hadden voorwielaandrijving, andere kregen vierwielaandrijving. De 2.0 E 16V quattro-uitvoering met benzinemotor was één van de meest krachtige uitvoeringen.
Deze uitvoering had een motor met vier cilinders, zestien kleppen en een vermogen van 140pk. Het maximumkoppel lag op 81 Nm, terwijl het maximale toerental rond de 5’800rpm lag. Vergeleken met eerdere voertuigen van Audi met carburatormotoren waren de Audi 80 B3 89, 89Q en 8A een stuk zuiniger en krachtiger, onder andere dankzij het systeem voor de injectie. De topsnelheid van het model was 208 kilometer per uur, de 100 kilometer per uur werd bereikt in 9,1 seconden en het maximale gewicht dat het voertuig kon vervoeren lag op 460 kilo. Gemiddeld lag het verbruik van brandstof rond de 9,3 liter per afgelegde 100 kilometers, wat redelijk laag was. Het model presteerde goed op alle ondergronden, lag stabiel in de bochten bij snel rijden en beschikte over een uitmuntende dynamica dankzij het quattro-systeem voor de vierwielaandrijving, dat in geval van nood het vermogen van de motor in een 75/25-verhouding over de assen kon verdelen.
Audi 80 B3 89, 89Q en 8A configuraties
Deze sedan van Audi was enkel verkrijgbaar in de basisversie, welke alleen was uitgerust met de meest belangrijke opties. Als extra opties konden onder andere een airco en ABS worden besteld.
Er werd in het jaar 1990 een reeks speciale edities van de Audi 80 B3 89, 89Q en 8A op de markt gebracht, namelijk de Comfort Edition, de Trend Edition, de Frankfurt, de Sport Edition, de Young Edition, de Kamei, de Hamburg, de Zentren en de Special Sport. De uitrustingen van deze edities waren uitgebreider dan die van basisversie: zo kreeg de Sport Edition, bijvoorbeeld, onder andere een alarmsysteem, buitenspiegels met verwarming, een verstelbare stoel voor de chauffeur en een centraal vergrendelingssysteem.