Terug
Land
Terug
Mijn auto's
-
Vervangingsonderdelen voor uw wagen
Het Engelse merk Austin maakte auto’s van 1905 tot 1987. In dat tijdsbestek maakte het concern ruim honderd typen auto’s, zoals personenauto’s in diverse segmenten, sterke terreinauto’s, sportmodellen en commerciële auto’s. Tegenwoordig maakt het bedrijf onderdeel uit van SAIC Motor uit China. In het jaar 2006 kondigde men een herintroductie van het merk tijdens de internationale Automobile Exhibition van Nanjing.
De technische eigenschappen van de auto’s van Austin
Het eerste model van het merk viel in de premium klasse. Bij het concern liep alles op rolletjes: in het jaar 2013 werkten er plusminus 2.300 mensen bij het bedrijf. In het jaar 2020 behoorden ze tot de grootste producenten van auto’s in Europa.
Het model met het meeste succes en voorzien van vele innovaties was het compacte model Austin 7, uitgerust met een motor met een inhoud van 0,8 liter. Dit model was bedoeld voor massale productie en had een duur prijskaartje. Men kon er wel voordelig mee rijden en op de auto zat minder belasting dan andere auto’s in het segment.
De producent was de eerst in het VK om voertuigen te voorzien van aandrijving op alle wielen. Men gebruikte een mix van een motor die dwars lag en een versnellingsbak met aandrijving op de voorwielen bij de hatchbacks en bestelauto’s van Austin Mini, de stationauto en saloon 1800 en 110 en de hatchback Maxi.
Tal van vervangende onderdelen voor Austin werden uniek ontwikkeld. Zeker het ophangsysteem met de naam Hydrolastic die men in de 1100 gebruikte. Deze is voorzien van blokken van rubber en metaal en geen normale schroefvering en telescopische schokbrekers. Ieder onderdeel was voorzien van 2 kamers, een diafragma en een veer in kegelvorm die kon worden samengedrukt, hier zat vloeistof in. De eenheden aan de voorkant zaten aan die van de achterkant vast middels buizen, hierdoor hadden de wielen dynamische interactie met elkaar. Als het wiel aan de voorkant een hobbel raakte, ging de as aan de achterkant automatisch mee omhoog. Hierdoor kon het koetswerk niet kantelen, waardoor de auto zeer stabiel was. Mar het nadeel was dat de ophanging redelijk stijf was.
Het systeem Hydragas, die men toonde in de hatchbacks Princess en Allegro, was van de ophanging Hydrolastic de 2e generatie. Men gebruikte geen veren maar bollen die gevuld waren met stikstof. Door de gasdruk werd de hydraulische vloeistof samengedrukt, en vloeide tussen de overeenkomstige paren.
Tot verbazing van velen maakte men gebruik van een vierkant stuurwiel bij enkele uitvoeringen van het bedrijf, bijvoorbeeld de hatchback Allegro. Op die manier had de chauffeur meer ruimte voor zijn benen.
autoonderdelen24.be: alle gewenste vervangende onderdelen voor uw auto
Via de online webshop bent u in staat om vervangende onderdelen voor de auto’s van Austin uit ieder jaar aan te schaffen. De bestelling wordt snel verwerkt en verzonden, zodat u snel uw auto kunt repareren.