Terug
Land
Terug
Mijn auto's
-
Vervangingsonderdelen voor uw wagen

-
Informatie
Over het algemeen dient de zijrail van het frame niet van de wagen gehaald te worden om het te kunnen controleren. Om deze reden omvat een inspectie van dit onderdeel zondere verdere hulp niet meer dan een beoordeling van de geometrie van het koetswerk van de wagen. Het is van belang dat alle deuren dicht worden gedaan met dezelfde kracht en op dezelfde positie in opzichte van het koetswerk. Daarna kan u met behulp van een meetlint de afstanden tussen de diagonalen van de deuropeningen, de breedte van de wielbasis en de steunbalken, waarna deze kunnen worden vergeleken met de waarden die in de technische documentatie van de wagen kan gevonden worden. Een meer nauwkeurige controle kan plaatsvinden met behulp van een speciale testbank, dus het is verstandig om dit over te laten aan specialisten bij een werkplaats.
Hieraan kan u problemen met de zijrail van het frame herkennen:
De zijrail van het frame is één van de elementen van het koetswerk die het beste de hevige impact van een aanrijding kunnen absorberen. Om deze reden is de meest voorkomende reden voor problemen dan ook mechanische schade als gevolg van een ongeluk. Hierdoor kunnen er schade of vervormingen worden opgelopen.
De belasting van de componenten wordt extra zwaar wanneer de wagen met hoge snelheden door kuilen en over hobbels rijdt, dus vaak zijn vervormingen van de zijrail van het frame het gevolg van het met regelmaat rijden over slechte ondergronden.
Corrosie aan de panelen aan de zijkanten kan worden veroorzaakt door de effecten van strooizout en vochtigheid. Om deze reden is het belangrijk dat zelfs kleine butsen en krassen zo snel mogelijk verholpen dienen te worden.
Aangezien een reparatie van de zijrail van het frame specifieke apparatuur vereist kunnen deze werkzaamheden enkel bij een garage plaatsvinden. Hoeveel werk er nodig is en op wat voor manier de problemen dienen te worden verholpen is afhankelijk van de natuur en de omvang van de opgelopen schade.
Als de zijrail van het frame oxidatie heeft opgelopen en dit niet het hele oppervlak van het onderdeel heeft aangetast dan is elektrisch of met gas lassen vaak voldoende om het probleem te verhelpen. In dat geval moet het kapotte onderdeel schoon worden gemaakt en daarna kan eroverheen worden gelast alvorens de lasverbindingen met een anti-roestmiddel worden behandeld, zoals een bitumineuze vuller voor verbindingen.
Een kleine vervorming kan worden verholpen door het eruit te trekken met een speciaal daarvoor bedoelde bank. Hevige vervormingen kunnen eruit gesneden worden en worden vervangen door nieuwe gelaste componenten, als de vervorming tenminste niet te groot is.
Als de schade erg serieus is zal zelfs een zeer geavanceerde reparatie niet afdoende zijn om de wagen terug naar de originele sterkte te brengen en zal een vervanging van de zijrail van het frame noodzakelijk zijn.
Voor de vervanging van de zijrail van het frame zijn bepaalde specifieke apparatuur en vaardigheden nodig. Om het onderdeel te kunnen bereiken diende zowel de radiatoren als de motor zelf uit elkaar gehaald worden, terwijl ook de ophanging aan de voorkant, het subframe en andere onderdelen moeten worden losgekoppeld en verwijderd. Daarna kan de schade die de zijrail van het frame heeft opgelopen op een speciaal daarvoor bedoelde bank volgens de parameters van de geometrie van het koetswerk en de ophanging, want voordat u dat doet kan de zijrail van het frame niet vervangen worden.