Brandstofpomp relais auto
Relais, brandstofpomp voor
Relais, brandstofpomp: nuttige informatie
Hoe valt het falen van het brandstofpomprelais op
U moet in het bezit van een testlamp zijn om te kijken of het brandstofpomprelais nog goed is. De eerste aansluiting moet worden vastgemaakt aan de controller pin, de andere aan het hoofdrelais. Dan moet u de ontsteking in de aan stand zetten. Indien er geen lampje aangaat, is er een defect.
Dan moeten de pinnen worden gesloten, deze zitten aan de accu en de brandstofpompkabel, dit doet u door middel van een verbindingsstuk. Indien de pomp gaat draaien na het inschakelen van de ontsteking, zit er een defect in het relais.
U kunt ook op een andere manier de test uitvoeren door een onderdeel te nemen waarvan u weet dat deze goed functioneert.
U bent in staat te bepalen of het brandstofpomprelais moet worden geïnspecteerd door deze aanwijzingen:
- De brandstofpomp is altijd aan en kan niet worden uitgezet, ook niet bij het maximaal aantal toeren;
- Als de ontsteking in de aan stand staat, klinkt er geen geluid van een werkende pomp;
- De accu is erg vlot leeg.
Oorzaken voor het falen van het brandstofpomprelais
Doordat het onderdeel lang in gebruik is, is het mogelijk dat er slijtage ontstaat bij de contacten van het relais, tevens zal de spanning van de veer minder worden. Als de contacten niet meer goed zijn, geleiden ze de stroom niet wat uiteindelijk in het doorbranden zal leiden.
Ook gebeurt het nog wel eens dat het relais faalt doordat de brandstofpomp verstopt raakt, deze wordt altijd zwaar belast om genoeg brandstof te leveren. Hierdoor kan het voltage omhoog gaan, de contacten krijgen het zwaarder, waardoor ze uiteindelijk een keer zullen doorbranden. Dit is ook het geval als het brandstoffilter niet tijdig wordt verwisseld of als de contacten van slechte kwaliteit zijn.
Tal van defecten aan het relais ontstaan door een niet goed sluitende behuizing. Op die manier komt er water en viezigheid in, waardoor er oxidatie ontstaat aan de contacten, de armatuur gaat blokkeren, de windingen gaan stuk, de isolerende laag begeeft het en er ontstaat kortsluiting.
Als dit onderdeel met regelmaat doorbrandt, terwijl het brandstofsysteem gereinigd is en de pomp goed werkt, kan dit voorkomen doordat er een zekering is gebruikt die een hogere waarde heeft dan voorgeschreven is.
Het verwisselen van het brandstofpomprelais
Men adviseert om dit onderdeel niet te repareren, dus bij een defect moet hij worden verwisseld. Het installeren van een vervangend onderdeel is geen lastige klus, ook al bent u onervaren. U hoeft alleen maar te kijken waar het relais zich bevindt, dit staat aangegeven in de technische documentatie van het voertuig. Over het algemeen kunt u hem vinden in het kastje onder de motorkap, maar achter het dashboard kan ook, of bij de achterbak, in de kofferbak vlakbij de lampen of in het dashboardkastje.
Indien u met deze klus begint, kijk dan goed naar de kenmerken, deze moeten hetzelfde zijn als die in de technische documentatie. Zo niet, dan is er een verhoogd risico op het falen van het onderdeel of het compleet uitvallen van het brandstofsysteem.