Terug
Land
Terug
Mijn auto's
-
Vervangingsonderdelen voor uw wagen

-
Informatie
Hoe valt het falen van de demper aan de voorkant op
Als eerste moet de auto worden opgekrikt en de uitlaat worden geïnspecteerd. Scheuren, roest en deuken die zichtbaar zijn, maar ook als de demper aan de voorkant is doorgebrand, zijn indicaties dat het onderdeel aan vervanging toe is. Dan moet de motor worden gestart. Indien u rook ziet bij de demper aan de voorkant, dan zijn de afsluitingen niet goed meer.
Of de demper verstopt is valt goed te controleren, volg deze stappen. In de eerste plaats moet de bougiekabel worden losgemaakt en de motor gestart en de situatie controleren bij stationair en hogere toeren. Zet dan de motor uit, zet de bougiekabel weer vast en laat de motor weer draaien. Als dit beter gaat en er is rook te zien uit het gat, dan heeft de uitlaat een verstopping. Als u deze controle uitvoert moet u de losse bougiekabel vastbinden, op die manier kunt u geen schok krijgen.
Om uit te vinden welk onderdeel precies de verstopping heeft, is het aan te raden om de flenzen die aan de achterzijde van de katalysator zitten los te maken en dan even te gaan rijden met de auto. Indien de motor krachtiger is en hij sneller toeren maakt, dan is de resonator vaak het probleem.
U bent in staat in te schatten dat de demper aan de voorkant moet worden geïnspecteerd door deze aanwijzingen:
Oorzaken voor het falen van de demper aan de voorkant
Wat het meeste gebeurt bij de demper aan de voorkant zijn mechanische beschadigingen door een botsing aan de onderzijde van het voertuig. Als men veel over slechte wegen rijdt, is de kans groter om iets te beschadigen. Door veel te rijden over hobbels en door kuilen, kan de demper losser gaan zitten, maar ook de uitlaat zelf kan loslaten.
Hoge temperaturen of temperatuurschommelingen zijn ook slecht voor de resonator. Door gebruik te maken van brandstof van matige kwaliteit, een defect in het ontstekingssysteem en de luchtinlaat die verstopt is, kan de oorzaak zijn van brandstof in de uitlaat, wat de uitlaatgassen heter maakt dan normaal gesproken.
Oxidatie van de demper aan de voorkant komt vaak door vuiligheid, vocht, chemicaliën die op de weg gestrooid worden en schommelingen in temperatuur. Roestvrijstalen onderdelen kunnen hier veel beter tegen.
De reparatie van de demper aan de voorkant
In een enkele geval is het voldoende om het onderdeel te reinigen om hem weer goed te laten functioneren. Modder en carbon resten kunnen worden verwijderd van de demper aan de voorkant door middel van een brander, verwarm de oppervlakte gelijkmatig. Dit kan niet al te vaak worden gedaan: door het iedere keer opwarmen van de demper wordt het metaal van mindere kwaliteit.
De demper is ook schoon te maken met chemicaliën. Hiervoor moet de demper worden gedemonteerd, de inlaat worden afgesloten en aan de andere zijde het mengsel van heet water en alkaline erin gieten, daarna goed schudden en dan een tijd laten staan. Dan moet het onderdeel worden uitgespoeld met koud water en droog maken door middel van een zachte doek.
Kleine scheuren en deformatie van de demper kan men oplossen in een garage. Als de problemen groter zijn, kan de demper beter worden verwisseld.
Het verwisselen van de demper aan de voorkant
Als de demper vast zit gemaakt door middel van klemmen, bent u prima in staat de demper te verwisselen. Volg deze stappen op:
Mocht er laswerk aan te pas komen bij de installatie, dan is het beter om naar een garage toe te gaan.