Uitlaatsysteem voor auto
Onderdelen voor Uitlaatsysteem
Uitlaat voor
Het uitlaatsysteem is een belangrijk onderdeel van de auto. Als er brandstof verbrandt verschijnen er uitlaatgassen en die worden uitgestoten door het uitlaatsysteem. Het uitlaatsysteem zorgt voor uitstoot van slecht ruikende gassen. Nog een belangrijke functie van het uitlaatsysteem is de geluidsisolatie. In de kamers van de verbrandingsmotor zijn er kleine explosies nodig voor de verbranding van de benodigde brandstof en die zijn relatief luid. Door het uitlaatgeluid is dat sterk verminderd. Al vele jaren bieden katalysatoren filtratie bij het vrijkomen van de meeste vervuilende stoffen uit de uitlaatgassen. Om de motor op volle capaciteit te laten werken moet het goed worden afgestemd op het uitlaatsysteem.
De optimale uitlaatgasemissie is alleen mogelijk als de schommelingen die zich voordoen in het uitlaatsysteem het emissie proces bevorderen en niet tegengaan. De koppeling wordt ook bepaald door de uitlaat. Een defecte uitlaat leidt tot vermindering van het motorvermogen. Het uitlaat systeem speelt een belangrijke rol in de ontwikkeling van racewagens. De uitlaat is ook een belangrijke factor voor gewone voertuigen bij het optimaliseren van de efficiëntie van de motor.
In de elektrische ontsteking bestaat het uitlaatsysteem uit een pijp, een Y-vormig symmetrisch T-stuk (vork), de katalysator, een zuurstofsensor (lambda sensor), midden demper, uitlaat en uitlaatpijp. In de uitlaat van sommige auto’s bevindt zich ook een turbo. Vanwege het hoge corrosieve effect van de uitlaatgasbestanddelen is dit onderdeel gevoelig voor slijtage. Dit leidt bijvoorbeeld tot het feit dat als gevolg van corrosie er gaten in verschijnen. Kleine gaatjes kunnen worden gelast. Als grote gebieden beschadigd zijn dan dit punt te worden vervangen. Het eerste teken van het falen van het uitlaatsysteem is als het geluid van de uitlaat veranderd.
Hoe u kan weten dat er problemen met het systeem van de uitstoot zijn
Het wordt aanbevolen om allereerst goed te luisteren naar het geluid dat wordt gemaakt door de motor wanneer deze werkende is. Dit hoort normaal gezien een vloeiend geluid te zijn met een gemiddeld volume, en er dient geen ongebruikelijk lawaai te horen te zijn, zoals bijvoorbeeld kloppen, fluiten, krassen of rammelen. Daarna volgt een visuele controle. LEt daarbij vooral op mechanische beschadigingen zoals gesmolten onderdelen en corrosie. Als u zelf niks kan vinden bevelen wij u aan om langs te gaan bij specialisten die met behulp van een computer diepgaander onderzoek kunnen uitvoeren bij de garage.
Hieraan kan u problemen met het systeem van de uitstoot herkennen:
- Terugslagen van het systeem van de uitstoot;
- De unit van het vermogen raakt vaak oververhit;
- Het vermogen van de motor is afgenomen;
- In de cabine hangt een ongebruikelijke lucht;
- Ongebruikelijk lawaai wanneer de wagen in beweging is;
- De motor maakt meer lawaai.
Redenen voor problemen met het systeem van de uitstoot
Mechanische schade is één van de meest voorkomende redenen voor problemen met componenten van het systeem van de uitstoot, voornamelijk de katalysator en de demper. Dit wordt vaak veroorzaakt door stenen of andere harde objecten, het rijden over obstakels, en ongevallen. Hoe meer u over slechte ondergronden rijdt, hoe hoger het risico. De werking van het systeem van de uitstoot wordt ook belemmerd door strooizout.
De katalysator en de demper hebben meer met vocht te maken dan andere onderdelen vanwege hun locatie. Ter voorkoming van corrosie is het dus verstandig om uw wagen niet op vochtige plekken te parkeren en niet teveel te rijden wanneer de vochtigheidsgraad van de buitenlucht erg hoog is. Plotselinge temperatuurschommelingen, zoals bijvoorbeeld plaatsvinden wanneer er door een plas gereden wordt, zijn ook niet bevorderlijk voor de katalytische omvormer.
Het systeem van de uitstoot kan ook gehinderd worden door problemen met andere eenheden en systemen. Haperingen kunnen bijvoorbeeld het systeem van de timing kan bijvoorbeeld negatief aantasten, terwijl een slecht werkende zuurstofsensor een situatie tot gevolg kan hebben waarbij de brandstof ontbrandt in de katalysator in plaats van in de verbrandingskamers. De katalysator kan ook vervuild raken door het gebruiken van brandstof van slechte kwaliteit (wanneer deze bijvoorbeeld additieven met deeltjes metaal bevat) of wanneer er olie wordt verbrand terwijl de motor in werking is.
Het installeren van onderdelen van lage kwaliteit of een verkeerde montage kan ook leiden tot vroegtijdig slijten van het systeem van de uitstoot.
Repareren en vervangen van het systeem van de uitstoot
De aanbeveling is om naar een garage te gaan. De vervanging van een gebrekkig onderdeel zal soms het gebruik van een lasmachine vereisen. Onderdelen die schade hebben opgelopen worden weggesneden waarna het nieuwe onderdeel op dezelfde plek wordt gelast. Vergeet zeker niet dat de katalytische omvormer van het systeem vol zit met gevaarlijke stoffen. Na elke 120’000 kilometer is de katalysator aan vervanging toe.