
Aandrijfas auto achter en vóór
Steekas voor
Steekas: nuttige informatie
De aandrijfas van zowel de voor- als achteras stuurt de drijvende kracht van de motor rechtstreeks naar de aandrijfwielen. Tegelijkertijd biedt het de gewenste hoeken voor de rotatie van de aandrijfwielen en compensatie van trillings-amplitude van de wielophanging. Tevens worden ongewenste geluidseffecten van trillingen geïsoleerd. Elke axiale aandrijfas bestaat uit twee gelijke verbindingsstukken voor de hoeksnelheid. Een verbinding wordt gefixeerd. Het is gelegen aan de kant van het aandrijfwiel. Een andere verbindingsstuk is zwevend. Het bevind zich aan de kant van de versnellingsbak. De verbindingen zijn verbonden met behulp van een profiel schacht.
Naast de trillingen en ruisonderdrukking, de belangrijkste taak van de aandrijfas is om effect te hebben op de dynamiek van de auto en dus de verlenging van de levensduur, evenals efficiëntie en optimalisatie van het gewicht. Bijna dagelijks wordt de aandrijfas onderworpen aan transformatie, aangezien ontwikkelaars voortdurend bezig zijn met het optimaliseren van hun producten, waardoor zowel de technologie als de materiaaleigenschappen worden verbeterd. Elke autoliefhebber weet dat de moderne aandrijfassen een verhoging van de algehele veiligheid van de auto geven, omdat de nieuwe assen voorzien zijn van een hoge torsiestijfheid.
Ze verhogen de levensduur van de auto bij hoge snelheden. Als er problemen zijn met de aandrijfas of verbindingsstukken, moet dit belangrijke deel van de auto vervangen worden. Als u tijdens het rijden met uw auto lawaai hoort bij hogere snelheden of u voelt trillingen bochten, is het noodzakelijk om de aandrijfas te controleren. Tegenwoordig is er geen noodzaak om in uw vrije tijd te gaan zoeken naar de benodigde onderdelen in allerlei speciaalzaken en garages. Bestel de aandrijfas in onze online winkel. Wij zullen uw bestelling in een korte tijd leveren en de prijzen zullen redelijk zijn. In aanvulling op de aandrijfas, kunt u in onze online winkel diverse andere auto onderdelen bestellen, zoals het vliegwiel, klep mondstuk of centrale vergrendeling.
Hoe u kan weten dat er problemen met de aandrijfas zijn
Het controleren van de aandrijfas kent verschillende fases en is geen makkelijke taak. De eerste controle vindt plaats terwijl de wagen traag voortbeweegt, tussen de twintig en dertig kilometer per uur. Stuur dan ook een paar keer naar iedere kant. Er is sprake van een probleem wanneer u bij dit manoeuvre ongebruikelijk lawaai waarneemt.
Voor het visueel inspecteren van de aandrijfas heeft u geen hulp van een expert nodig. Zorg ervoor dat het onderdeel niet vervuild raakt en geen schade oploopt tijdens het controleren. check ook de klemmen, de stoflaarzen en de oliezegels. Een meer zorgvuldige inspectie kan enkel plaatsvinden bij een garage. In gevallen van serieuze vervuiling dient de component grondig gereinigd te worden, evenals alle andere onderdelen van het loopwerk van de wagen.
DE aandrijfas is slechts één deel van de transmissie, dus het is van belang om tijdens een inspectie alle andere onderdelen van het systeem ook te controleren. Het loopwerk dient iedere 15’000 kilometer te worden geïnspecteerd bij een garage.
Hieraan kan u problemen met de drijfas herkennen:
- De bodem van de wagen trilt tijdens het rijden;
- De wagen heeft een afwijking naar een bepaalde kant;
- De wagen rijdt niet in één lijn;
- De wielen trillen;
- Er lekt vocht of schuim bij de transmissie;
- De versnellingen werken niet soepel;
- Bij het schakelen slippen de wielen van de wagen;
- Er komt lawaai onder de bodem van de wagen vandaan.
Redenen voor problemen met de aandrijfas
De homokinetische koppelingen zijn de meest gevoelige componenten van de aandrijfas. Ze bezitten veel bewegende delen die allemaal te maken krijgen met slijtage. Ter voorkoming hiervan kan lubricatie worden gebruikt. Deze koppelingen gaan een stuk minder lang mee wanneer de werkende eigenschappen minder worden, als gevolg van bijvoorbeeld extreem lage of hoge temperaturen.
Een gescheurde stoflaars is een veelvoorkomend probleem dat niet enkel leidt tot beschadigde koppelingen, maar ook tot vervuilde lubricatie, lekkende vloeistoffen en een hoger risico op mechanische corrosie. Om deze reden dienen zowel de oliezegels als de stoflaarzen zo snel mogelijk vervangen te worden in het geval van gebreken.
De homokinetische koppelingen kunnen ook sneller slijten als gevolg van een agressieve manier van rijden. Krachtig opstarten en remmen, en zeker met gedraaide wielen, zorgt voor veel belasting van de onderdelen, met een hoger risico op gaten en andere schade als gevolg. Als u vaak rijdt op slechte ondergronden kan uw wagen ook last gaan krijgen van losgeraakte of kapotte bevestigingen.
Een vervormde of een gescheurde aandrijfas, of een as aangetast door corrosie, kan het gevolg zijn van een ongeval, het rijden over een obstakel of het gebruik van de auto in hele vochtige omstandigheden.
Repareren en vervangen van de aandrijfas
Dit onderdeel bestaat uit verschillende componenten en het is van belang om enkel de kapotte delen te vervangen. Om de gebrekkige onderdelen te identificeren zijn specifieke gereedschappen nodig, vandaar dat een vervanging of een reparatie van de componenten van de aandrijfas bij een garage dient plaats te vinden.
Een volledige vervanging van de aandrijfas is aan de orde wanneer het onderdeel serieuze schade heeft opgelopen als gevolg van bijvoorbeeld een ongeval of algemene slijtage van het hele systeem.