
Stroomverdeler rotor auto
Distributeur rotor voor
Distributeur rotor: nuttige informatie
Auto's, vervaardigd vóór 1997, waren uitgerust met dergelijke apparaten zoals de stroomverdelingsrotor en kap. Nieuwere modellen werden voorzien van een contactpuntloos ontstekingssysteem. Afgezien van dat werd de bobine ook aan aantal veranderingen onderworpen. Als auto’s tot 2001 werden uitgerust met hoogspanningsdraden, in nieuwere modellen werd de bobine direct op de bougies geplaatst. Als u twijfelt over de goede werking van uw stroomverdelingsrotor kunt u dit makkelijk controleren.
Als er een vonk is tussen de stroomverdeler en de hoogspanningskabel wanneer u deze los koppelt dan is de cilinder waarschijnlijk defect. Als de vonk vanuit de dop naar het uiteinde van de hoogspanningskabel springt, dan is het probleem in het ontstekingssysteem. In de meeste gevallen wijst dit erop dat het probleem zit in de stroomverdelingsrotor en het deksel. Gezien dit feit moet ook worden opgemerkt dat als er geen vonk in de cilinder is bij een maximale stroom dit kan worden veroorzaakt door een defecte bobine of doorgebrande punten in het ontstekingssysteem. Respectievelijk in de cilinder die een lage spanning vereist zal wel een ontsteking zijn, maar de onderdelen die een grotere spanning vereisen niet. Simpel gezegd, als de bougie vies is zal de stroom die er doorheen gaat zeer laag zijn en de bougie zal geen vonk afgeven.
Als de bougie in een goede conditie is zal het een vonk genereren, omdat een vuile bougie een hogere spanning vereist om door de vonkbrug te breken. In ieder geval, als het gaat om het testen van de functionaliteit of het vervangen van deze onderdelen, moet u als auto eigenaar een beroep doen op een garage, die alle benodigde apparatuur hebben om dergelijke storingen te detecteren. Echter, als u deze onderdelen dient te kopen voor een geweldige prijs, ga dan naar onze online winkel waar u alles wat een auto nodig heeft kunt vinden: generatoren, schokdempers, bougies en nog veel meer!
Hoe u kan weten of er problemen met de verdeelrotor zijn
De weerstand dient gemeten te worden wanneer het onderdeel in werking is om er een diagnose van te kunnen maken. Het onderdeel moet met het elektrische circuit van de meetbank en een ohmmeter worden verbonden. Systemen met contacten bezitten een druk van tussen de vijf en de zes KOhms, terwijl een systeem zonder contacten een waarde van 1 KOhm dient weer te geven. Controleer de weerstand altijd zorgvuldig.
Het testen van de rotor werkt als volgt: verwijder de draad uit de kap van de verdeler, doe de ontsteking aan en houd de draad op drie millimeter afstand van de contacten van het onderdeel. De rotor werkt niet goed wanneer u een vonk kan waarnemen bij het opengaan van het contact.
Tijdens een inspectie van het onderdeel moet er op scheuren gecontroleerd worden, terwijl ook de contacten moeten worden nagekeken. De ruimte tussen het koolstofcontact en de rotor moet ook worden nagekeken. Als deze meer dan één millimeter bedraagt zal het koolstofcontact sneller opbranden. Tussen de contacten van het onderdeel mag niet meer dan 0,45 millimeter ruimte zitten.
Hieraan kan u problemen met de verdeelrotor herkennen:
- Plots stoppen van de motor;
- Haperende motor;
- Trage start van de motor;
- Stoterig bewegen van de wagen.
Oorzaken van problemen met de verdeelmotor
Slechte kwaliteit van het onderdeel is de meest voorkomende reden voor vroegtijdige slijtage ervan. De afzetting van koolstof en het oxideren van de contacten van de distributeur wanneer deze in werking is zijn veel voorkomende problemen. Deze defecten dienen om de 10’000 kilometer te worden verholpen om het risico op een lagere efficiëntie en uiteindelijke volledige uitval van het onderdeel te voorkomen.
Elektrische defecten zijn ook frequente problemen van de verdeelrotor. Het gebruik van gerepareerde onderdelen kan hiertoe leiden. Wanneer er condens onder de kap zit of wanneer de kap gescheurd is kunnen er ook defecten optreden.
Een falen van het open elektrische circuit van de rotor is het gevolg van een verminderde integriteit van de bedrading van de verdelerkap.
Gesmolten onderdelen zijn het gevolg van een hogere weerstand en het oververhitten van de weerstand aan de binnenkant.
Verdeling van de verdeelrotor
Een reparatie van de verdeelrotor is onmogelijk. Een vervanging ervan begint ,et het verwijderen van de schroeven uit de verdeelkap. Daarna kan zonder de contacten te beschadigen de oude rotor weggehaald worden om de nieuwe rotor te installeren. Wees erg voorzichtig tijdens het uitvoeren van deze taken, want schade aan de geleidingen betekent dat de volledige distributeur moet worden vervangen.