Handremschoenen auto
Handremschoen set voor
Handremschoen set: nuttige informatie
Hoe u kan weten dat er problemen met de schoen van de handrem zijn
Over het algemeen wordt dit onderdeel nagekeken wanneer de werking van de handrem wordt gecontroleerd. Dit proces bestaat uit verscheidene stappen. De auto dient allereerst op een helling van 25 graden te worden gezet. Een oprit of een hefbrug van vijf meter lang en 1,25 meter hoog is hier bijvoorbeeld perfect geschikt voor. Afhankelijk van het model van de wagen dient daarna de hendel van de handrem met twee à acht tanden van het systeem van de handrem omhoog worden getrokken. Als alle onderdelen correct werken zal het voertuig in kwestie voor een langere tijd blijven staan op de helling.
De controle kan ook plaatsvinden op een vlakke ondergrond als u niet de beschikking heeft over een helling. Trek hiervoor de hendel van de handrem twee à drie tanden omhoog en gebruik een krik om de achterkant van de wagen op te heffen. Als het systeem van de handrem correct functioneert zal het moeilijk zijn om het wiel te kunnen draaien.
Als u niet beschikt over een krik om een inspectie uit te voeren kan u de hendel omhoog trekken tot in de hoogste stand, de wagen in de eerste versnelling zetten en de koppeling rustig laten opkomen. Normaal gezien slaat de motor nu af.
Als u vermoedt dat er problemen zijn met de werking van het onderdeel zal er een visuele controle moeten plaatsvinden om te ontdekken in hoeverre het schade heeft opgelopen. Verwijder hiervoor eerst het wiel en haal de trommel uit elkaar. Het vervangen van het onderdeel zal nodig zijn wanneer er sprake is van verplaatste remvoeringen, losgeraakte bevestigingen, versleten oppervlakken of ongelijkmatige slijtage.
Hieraan kan u problemen met de schoen van de handrem herkennen:
- Wanneer de wagen in beweging is komt er vreemd lawaai vanuit de achterste vering;
- De slag van de hendel van de handrem is langer;
- De werking van de parkeerrem is slechter geworden.
Redenen voor problemen met de schoen van de handrem
Dankzij het design van deze onderdelen gaan ze net zo lang mee als uw auto en zullen ze vrijwel nooit vervangen hoeven te worden. Het negeren van de instructies omtrent het gebruik van de wagen, zoals het rijden terwijl de handrem is ingeschakeld, of “gecontroleerd slippen” (zoals het geval is bij driften) kunnen echter toch defecten van de schoen van de handrem veroorzaken.
Een noodstop, dus het gebruiken van de handrem in plaats van de reguliere rem om de wagen te laten stoppen, kan ook problemen met de onderdelen veroorzaken. Een incorrecte installatie kan ook leiden tot ongelijkmatige slijtage van de voeringen van de remmen.
Vervanging van de schoen van de handrem
Aangezien reparaties een opties zijn voor deze onderdelen zal een defect altijd moeten worden verholpen door middel van een vervanging. De installatie ervan is tijdrovend, maar verre van moeilijk. Vraag hulp aan een expert als u niet beschikt over de nodige tijd en vaardigheden.
Een vervanging van een defecte schoen van de handrem kan plaatsvinden door de onderstaande stappen op te volgen:
- Opheffen van de wagen en het blokkeren van de wielen met wielblokken.
- Lostrekken van de handremhendel.
- Verwijderen van het achterste wiel, de remklauw en de remschijf of -trommel.
- Lostrekken van de drukveer van de remschoen met een speciale lichter.
- Verwijderen van de eerste en de tweede drukpen van de remschoen. Draai deze hiervoor negentig graden na met behulp van een moersleutel de drukveer te hebben ingedrukt.
- Losmaken en verwijderen van de schoenen.
- Nakijken van de situatie van de regelaar, en insmeren van de contactvlakken en de pen met een laagje smeer.
- Insmeren van de instelschroef.
- Voltooien van de installatie door de bovenstaande stappen in tegenovergestelde volgorde te volgen.
Alvorens aan deze werkzaamheden te beginnen dient u eerst de instructies van de autofabrikant zorgvuldig te lezen, want het hele proces kan verschillen per automodel en merk.