ABS ring auto
Abs sensorring voor
Abs sensorring: nuttige informatie
Hoe valt het uitvallen van de ABS ring op
Om te kijken hoe dit element ervoor staat, moet de auto op een brug geplaatst worden en de ringen nagekeken worden als u het wiel langzaam ronddraait. Ingescheurde en defecte tanden, loszittende elementen en een defect aan de magneetstrip geven aan dat het onderdeel vervangen moet worden.
U bent in staat om te zien dat de ABR ring met worden verwisseld door deze aanwijzingen:
- Op het dashboard gaan de desbetreffende lampen branden;
- Als er geremd wordt, slipt het voertuig;
- Het stuurwiel draait zeer zwaar rond;
- De remmen werken minder goed, in het bijzonder op wegen die onverhard of nat zijn.
Aanleidingen voor een mankement aan de ABS ring
De ABS ring zit onder de auto en staat voortdurend blootgesteld aan blubber, water en chemicaliën. De sterkte van het metaal waar deze van gemaakt is, zal de doorslag geven hoe lang dit onderdeel meegaat, maar er komt een moment dat het breekt. Tevens gaat het onderdeel op een gegeven moment roesten. Door de invloeden van buitenaf kunnen de magneetstrips van de ring loslaten.
Met regelmaat over slechte wegen rijden zorgt ervoor dat het onderdeel stuk gaat. Kleine deeltjes die in het onderdeel terechtkomen of het geraakt worden door iets zwaars kunnen tevens het onderdeel beschadigen.
In een enkel geval is een installatiefout de schuldige. Bijvoorbeeld, er kunnen scheuren in de ring komen als er veel kracht op wordt uitgeoefend als hij aan de CV verbinding (verbinding van de constant snelheid) wordt vastgemaakt of doordat hij te heet wordt. Een verkeerde demontage kan ook voor het uitvallen zorgen.
Het inscheuren van de ABS ring kan gebeuren door een mankement in een ander gedeelte van de ophanging. In het bijzonder als de wiellagers slijten, hierdoor zal het wiel doorslippen, hierdoor zal de ruimte kleiner worden tussen de sensor en de ring. Op een gegeven moment gaan ze tegen elkaar aan schuren en ontstaat er een mankement.
Het verwisselen van de ABS ring
U bent in staat zelfstandig het onderdeel te monteren, maar ze kunnen dit ook in een garage. Hoe lastig deze klus is en hoe deze precies gedaan moet worden ligt aan de plek waar het onderdeel geïnstalleerd zit en het model en merk van de auto. Indien het voertuig voorzien is van een ring die geïntegreerd is in het wiellager, is het waarschijnlijk beter om het gehele onderdeel te verwisselen. Indien het element op de CV verbinding zit vastgemaakt, is het van belang om ervoor te zorgen dat het onderdeel toegankelijk is. In dat geval moet u het stuur en de remklauw verwijderen, de schokbreker loshalen en daarna de ring eruit tikken. Voordat met de montage wordt begonnen, moet eerst alle vuiligheid en roestvorming worden weggehaald, daarna het onderdeel insmeren met vet, dan het onderdeel opwarmen zodat de montage veel eenvoudiger gaat.
Indien u niet veel ervaring hebt met deze procedure, is het verstandiger om naar een garage te gaan en het daar te laten uitvoeren. Mocht u de installatie zelfstandig doen, lees dan goed de richtlijnen van de producent van het voertuig.