Terug
Land
Terug
Mijn auto's
-
Vervangingsonderdelen voor uw wagen
Een controle van deze onderdelen vergt geen speciaal gereedschap of specifieke kennis. Zelf een inspectie ervan uitvoeren is simpel. U hoeft ze enkel los te draaien, na te kijken en vaststellen of de plek van bevestiging in orde is. Een vervanging is ook aan de orde wanneer de draad of het boutkop lichte schade hebben opgelopen. Het is ook belangrijk om deze elementen te controleren op roest en om de hoeveelheid smeer te checken.
Hieraan kan u problemen met de moeren en wielbouten herkennen:
Het verkeerd vastdraaien van de bevestigingen van het wiel is het meest voorkomende probleem van deze elementen. Als bij het installeren deze te strak worden aangedraaid kan dat leiden tot een beschadigd schroefdraad, gebroken moeren en bouten, en doorslippende bevestigingspunten in de wielnaaf, terwijl te los gemonteerde bevestigingen de oorzaak kunnen zijn van vervormingen aan de bevestigingen, kapotte bevestigingen en schade aan de plekken van bevestiging. Aangezien in beide gevallen het wiel van de wagen kan losraken is het risico op ongelukken erg hoog in het geval van deze problemen.
Als u de verkeerde bevestigingen kiest bij het vervangen van de standaard velgen van het voertuig door velgen van lichtmetaal kan dit leiden tot gebroken moeren en bouten. Te korte bouten kunnen het wiel niet goed genoeg vastzetten, terwijl bouten die te lang zijn in contact kunnen komen met het mechanisme van de remmen, met schade als gevolg. U kan last krijgen van losgeraakte bevestigingen als de vorm van de onderdelen niet overeenkomt met de plekken van bevestiging.
Voor het smeren van de wielbouten dient er gebruik te worden gemaakt van speciale middelen die tegen uitwassen en hoge temperaturen kunnen. Andere middelen zullen namelijk na verloop van tijd zorgen voor het vastroesten van de gewrichten. De oppervlakken van de onderdelen zullen sneller gaan slijten wanneer u niet voldoende smeer toepast.
Met het repareren van de moeren en wielbouten wordt voornamelijk de verwijdering van vuil en roest, en het aanvullen van het smeermiddel bedoeld. Wat u nooit moet doen is het afknippen van de draad of het afknippen van draadwindingen aan het einde van de elementen die schade hebben opgelopen.
Met behulp van hittebestendig smeermiddel kan u het risico op klemmende onderdelen flink verminderen tijdens het onderhoud. Dit dient wel enkel toegepast te worden op de schroefdraden van moeren en wielbouten.
De vervanging van deze componenten is erg makkelijk. Volg daarvoor de volgende stappen:
Het is belangrijk dat de nieuwe moeren en bouten hetzelfde zijn als de voorgaande. In de gebruiksaanwijzing van de wagen kan u een diagram vinden dat u dient te volgen om alle bevestigingen te kunnen vervangen. Op deze manier weet u zeker dat het wiel goed gemonteerd wordt en dat het nauw aansluit aan het oppervlak van de remschijf.