
Subframe auto
Vooras voor
Vooras: nuttige informatie
Hoe valt het falen van het onderstel van de auto op
Een goede controle van het onderstel van de auto kan alleen worden gedaan door deze visueel goed na te kijken. Indien u scheurtjes, deformatie, beschadigingen, oxidatie of losgelaten bevestigingen ziet, is dat een teken dat het onderstel van de auto moet worden gerepareerd of verwisseld. Voor een dieper onderzoek heeft u speciale apparatuur nodig en om die reden moet dat in een garage gebeuren.
U bent in staat te bepalen of het onderstel van de auto moet worden geïnspecteerd door deze aanwijzingen:
- Het lukt niet om de wielen uit te lijnen;
- Het sluiten van de portieren gaat erg moeizaam;
- Er zit meer ruimte tussen de gedeelten van de carrosserie;
- Onder het rijden wil de auto 1 kant op;
- Snellere bandenslijtage of deze slijten ongelijk af;
- De onderkant van het voertuig is niet vlak meer;
- De bussen die voor de stabilisatie zorgen zitten niet goed meer in de houders.
Oorzaken voor het falen van het onderstel van de auto
Scheurtjes, breuken en deformatie van het onderstel van het voertuig gebeuren doordat er flink wat kracht wordt gezet, bijvoorbeeld bij een botsing. Dit is ook het geval als men door een kuil rijdt, wat niet zonder gevaar is, als dit bij hoge snelheid gebeurt. Wat opvallend is, is dat het vervormen van de balk van de as, het subframe en de hefbomen gelijktijdig gebeuren.
Bij productie auto’s kan deformatie aan het onderstel komen door het te zwaar belasten van de auto of als deze niet juist verdeeld is. De kans om het onderstel te beschadigen is groter als u met het voertuig vaak over slecht wegdek rijdt. Het rijden over slecht wegdek verhoogd de kans dat de klinknagels niet meer goed vastzitten. Een beschadiging aan het onderstel kan ook gebeuren door het niet volgen van de voorschriften als er gesleept moet worden.
Wat vaak voorkomt is oxidatie aan het onderstel. Dit kan gebeuren als het voertuig vaak buiten geparkeerd wordt, maar tevens door kleine schade niet te verhelpen.
De reparatie van het onderstel van de auto
De reparatie van het onderstel van de auto kan alleen gedaan worden in een garage en door middel van speciale apparatuur. Een hydraulisch apparaat die 10 ton of zelfs meer kan trekken, hydraulische cilinders en nog meer apparaten worden ingezet om de auto weer recht te maken. Door middel van software worden de krachten berekent.
Scheuren in het onderstel kan men repareren door ze te lassen of te kitten. Mocht er veel roest voorkomen dan doet men dat op dezelfde manier.
Mocht er niet zoveel roest voorkomen, dan reinigt men de beschadigingen, smeert men de oppervlakten in met een oplosmiddel, dan gebruikt men een primer en schildert men het onderdeel over.
Het verwisselen van het onderstel van de auto
Over het algemeen wordt eerst gekeken of de defecten aan het onderstel kunnen worden gerepareerd, dit komt omdat het verwisselen van het onderstel niet makkelijk is en daarnaast ook veel kost, er zijn landen waar men de verplichting heeft om dit aan te geven bij de juiste instantie. Als men de boel controleert, kan een expert aangeven of het verwisselen van het onderstel raadzaam is. Vaak wordt dit alleen gedaan in speciale situaties, maar als u het echt wil, kan men dit doen in een garage.