
Hogedrukpomp auto
Injectiepomp voor
Injectiepomp: nuttige informatie
Hoe valt het falen van de pomp van de injectie op
De inspectie van de pomp van de injectie wordt uitgevoerd op een testbank waar men de werking van de motor na kan bootsen, hierdoor is het beter om naar een garage te gaan. In de eerste plaats meet men het starten en de toevoer van de brandstof in diverse uitvoeringen, dan moeten deze waarden naast die van de producent worden gelegd, deze staan in de technische handleiding van de pomp. Als deze niet gelijk zijn, is het nodig om een grondige inspectie uit te voeren aan het onderdeel of deze te verwisselen.
U bent in staat om te bepalen of de pomp van de injectie moet worden geïnspecteerd door deze aanwijzingen:
- De auto verbruikt meer benzine;
- De motor heeft minder vermogen;
- Als de motor lage toeren draait, loopt hij niet lekker;
- Bij stationair toerental slaat de motor vaak af;
- Uit de uitlaat komt zwarte rook;
- Doorslippen van de v-snaar;
- De pomp van de injectie heeft resten van olie op de oppervlakte;
- De auto wil moeilijk starten;
- Vreemde geluiden zijn te horen bij het draaien van de motor;
- In het passagiersgedeelte is de lucht van benzine te ruiken, en ook onder de motorkap.
Oorzaken voor het falen van de pomp van de injectie
Wat het vaakst voorkomt als veroorzaker van een defect aan de pomp van de injectie is het gebruik van brandstof die niet van goede kwaliteit is. Hierin zitten schadelijke onderdelen en water en hebben een slechte invloed op de elementen waar de pomp uit bestaat, hierdoor slijten de kleppen sneller en kan er oxidatie op de metalen onderdelen ontstaan. Schadelijke chemicaliën en additieven kunnen ervoor zorgen dat de afdichtingen stuk gaan.
Op den duur zal er slijtage optreden aan de pomp van de injectie en zal er vuiligheid in het systeem terechtkomen, op deze manier is het mogelijk dat de kleppen blokkeren. Om hier niet mee te maken te krijgen is het belangrijk om tijdig de filters te verwisselen en het systeem te laten doorspoelen door een expert. U kunt ook gebruik maken van speciale additieven, hiervan moet u de juiste hoeveelheid in de tank gooien.
Als het voltage niet stabiel is, kunnen er ook defecten voorkomen aan de pomp van de injectie. Als de behuizing of de bescherming van de bekabeling beschadigd is, kunnen de contacten oxideren en kortsluiting veroorzaken.
De reparatie van de pomp van de injectie
Om dit onderdeel te repareren heeft u speciaal gereedschap nodig, bijvoorbeeld een testbank, een computer met de juiste software, maar ook een expert. De reparatie kan in een paar stappen worden gedaan. In de eerste plaats moet u de pomp goed schoonmaken en de vuiligheid en restjes carbon verwijderen, daarna moet u de pomp drogen door middel van perslucht. Dan kan u het onderdeel uit elkaar halen en goed kijken of er een defect is. Mocht u iets tegenkomen wat stuk is, dan moet u dit verwisselen. Als u het onderdeel weer in elkaar hebt gezet, moet u deze goed testen.
Het verwisselen van de pomp van de injectie
U bent in staat een pomp van de injectie zelfstandig te monteren. Het vervangen kan verschillen per model en merk van het voertuig. Mocht u deze operatie zelf gaan uitvoeren, lees dan eerst de voorschriften van de producent van het voertuig, deze staan in de technische documenten van het voertuig. Als u aan de slag gaat, markeer dan de aansluitingen en slangen, en tevens de stand van de poelie, op die manier maakt u geen fouten bij de montage. Als u klaar bent, moet u de ontstekingstijd instellen en ook de stand van de vacuümklep.