
Veerbol auto
Drukaccumulator voor
Drukaccumulator: nuttige informatie
Hoe valt het falen van de hydraulische ophanging accumulator op
Een inspectie van de hydraulische ophanging accumulator wordt uitgevoerd in een paar stappen. In de eerste plaats moet u het onderdeel en de bevestigingen goed inspecteren: olieresten mag u niet zien.
Dan moet de verbinding van de accumulator losgetrokken worden en druk worden uitgeoefend op het membraan, hier heeft u speciaal gereedschap voor nodig. Als er deformatie optreedt, is de hydraulische ophanging accumulator niet goed meer.
Om de staat van de hydraulische ophanging accumulator te bepalen, is het mogelijk om markeringen te zetten op de overloop vaatjes van de hydraulische ophanging. Dan kunt u de inspectie op deze manier uitvoeren:
- In de eerste plaats kijkt u of er genoeg vloeistof in het systeem zit.
- Dan moet de carrosserie omhoog gezet worden door de bodem in de hoogste stand te zetten en het niveau in de tank te markeren.
- Dan moet de carrosserie in de laagste stand gezet worden en ook worden gekeken naar het niveau van de vloeistof. Het verschil moet minimaal zeven punten bedragen. Indien dit niet het geval is, zijn de accumulatoren defect.
Een grotere inspectie is mogelijk in een garage door middel van speciale apparatuur.
U bent in staat te bepalen of de hydraulische ophanging accumulator moet worden geïnspecteerd door deze aanwijzingen:
- De schokbrekers van de auto doen het steeds minder goed;
- Vreemde geluiden kunnen worden gehoord als men in de auto rijdt;
- De ruimte tussen de bodem van de auto en het wegdek is steeds minder;
- De auto schokt als er op slecht wegdek wordt gereden;
- Het waarschuwingslampje gaat op het dashboard branden;
- De auto wil continue naar een kant;
- Het draaien van het stuurwiel gaat steeds zwaarder.
Oorzaken voor het falen van de hydraulische ophanging accumulator
De levensduur van de hydraulische ophanging accumulator is erg lang. Defecten kunnen voorkomen door te weinig onderhoud. Stikstof zal op den duur verdampen, en dat betekent dat de accumulatoren elke 150.000 tot 200.000 kilometer doorgespoeld moeten worden om ervoor te zorgen dat ze op druk blijven. Indien men dit niet doet, wordt de druk veel lager en kan het diafragma scheuren.
Tevens is de producent van het voertuig in staat om de hydraulische vloeistof in orde te brengen. Bij oude voertuigen moet dit iedere 50.000 tot 60.000 kilometer worden gedaan, bij nieuwere voertuigen om en nabij de 120.000 kilometer. Als u zich hier niet aan houdt, is het mogelijk dat de kleppen gaan blokkeren, kan er minder vloeistof door de leidingen en kan de pomp doorbranden.
Als er gebruik wordt gemaakt van olie in de hydraulische ophanging accumulator en die olie is daar niet geschikt voor, kunnen het membraan en de afsluitingen stukgaan. In het uiterste geval is het mogelijk om het systeem te vullen met reguliere motorolie om de garage te halen, maar dit is puur voor een noodgeval.
Het verwisselen van de hydraulische ophanging accumulator
U bent prima in staat om dit onderdeel zelfstandig te verwisselen. Het stappenplan is enigszins afhankelijk van het design van het voertuig en hoeveel accumulatoren er in de auto zitten. Om deze operatie zelfstandig uit te voeren zonder hulp van een expert, moet u de technische documentatie lezen.
Meestal is het verwisselen en monteren van de hydraulische ophanging accumulator een makkelijke klus. U hoeft alleen maar de druk van het systeem te halen en gebruik te maken van een moersleutel om het onderdeel los te draaien, daarna kunt u nieuwe plaatsen.
Er zijn voertuigen waarbij het subframe gedemonteerd moet worden om bij de hydraulische ophanging accumulator te kunnen. Als dat bij uw auto ook het geval is, kunt u beter naar een garage toegaan en de klus overlaten aan een deskundige.