Terug
Land
Terug
Mijn auto's
-
Vervangingsonderdelen voor uw wagen
Hoe bepaalt u het falen van de krukas ventilatie
De krukas ventilatie is te inspecteren met behulp van een drukmeter. Om dit uit te voeren, moet u de meter verbinden met het oliefilter met behulp van een speciale adapter. Laat de motor opwarmen voordat u hieraan begint. Als het toerental rond de 700 tot 800 toeren ligt, moet de meter een druk aangeven van 500 tot 1500 Pa. Bij een toeren van 2200 tot 2500, moet de meter een druk aangeven die tussen de 100 en 500 Pa ligt. Indien er minder druk is als de toeren omhoog gaan, dan is er iets mis met het ventiel om het ventilatiesysteem te ontluchten. Indien deze hoger ligt dan wat hij zou moeten zijn, dan is er een goede kans dat er een verstopping zit in het luchtfilter.
Belangrijk! Dit soort waarden zijn gegenereerd. Deze passen bij een motorblok van 1.8 tot 3 liter. In de technische documentatie kunt u lezen welke druk uw auto zou moeten hebben.
Indien u niet in het bezit bent van een manometer, sluit dan de vulopening af door middel van uw hand en vraag aan een kennis om de toeren naar 2000 tot 2500 te brengen. Indien u een verhoging van de druk opmerkt, dan is de krukas ventilatie niet meer in orde.
Om de staat van het ventiel te weten te komen, moet u deze verwijderen en vanaf de ene kant erin blazen, en dan vanaf de andere zijde. Een ventiel die goed werkt zal de lucht maar in 1 richting doorgeven.
U bent in staat te bepalen of de krukas ventilatie moeten worden geïnspecteerd door deze aanwijzingen:
Oorzaken voor het falen van de krukas ventilatie
Men raadt aan om elke keer als men nieuwe olie in het systeem doet, de krukas ventilatie schoon te maken. Vuiligheid die zich ophoopt zal de kleine opening, de slangen en de verbindingen afsluiten. Hierdoor zal de werking van het systeem niet alleen minder zijn, maar zullen de onderdelen ook sneller slijten.
Als u olie neemt die van matige kwaliteit is, kan dit gevaarlijk zijn voor de krukas ventilatie. Agressieve elementen hierin kunnen ervoor zorgen dat de onderdelen van rubber kapot gaan, daarnaast zorgt het niet tijdig reinigen ervoor dat de viezigheid zich ophoopt aan de binnenkant van de slangen en verbindingen, de ventielen worden afgesloten en de membranen kunnen scheuren. Als het ventiel niet goed werkt of de smering is niet in orde en u blijft met de auto doorrijden, kan dit tot dezelfde mankementen leiden.
Soms ontstaat een defect in het systeem doordat er water of condens in het systeem komt. Als de temperatuur laag is, zal water bevriezen en zullen de gaten en slangen van het ventilatiesysteem bevriezen. Maar als er een defect is, terwijl de auto vaak in koude en natte omstandigheden opereert, geeft dit een veel hogere kans dat de boel gaat bevriezen.
De reparatie en het verwisselen van de krukas ventilatie
Meestal kan men de krukas ventilatie weer goed laten functioneren door de boel schoon te maken. Volg daarvoor dit stappenplan:
Slangen die gescheurd zijn of hard zijn geworden, vervormde of kapotte klemmen moet u tevens verwisselen. Een PCV ventiel (positieve ventilatie voor de krukas ventiel) die stuk is kan men over het algemeen weer repareren door het membraan te verwisselen. Maar indien de gaten van het onderdeel stuk zijn, is het beter om een nieuw exemplaar aan te schaffen, in een enkel geval is het voldoende om de afdekking te verwisselen.
In sommige gevallen is het handig om het filter voor het verversen van de olie te verwisselen. Hiervoor moet u de afdekking demonteren, nadat de clips zijn verwijderd, dan het onderdeel dat stuk is demonteren, en dan een nieuw exemplaar te installeren. U bent prima in staat het ventiel die van de olie afscheider is, zelfstandig te verwisselen.