Inlaatklep auto
Inlaatklep voor
Inlaatklep: nuttige informatie
De inductie afsluiter is het eindpunt van het inlaatsysteem. Het lucht-brandstofmengsel, noodzakelijk voor de goede werking van de motor wordt geduwd door de inductie klep in de verbrandingskamer. Een nokkenas regelt het openen en sluiten van de klep inductie. De structuur van het metaal van de inductie klep (vooral het onderste "bord") verschilt aanzienlijk van die van de uitlaatklep. Dit wordt bepaald door verschillende thermische omstandigheden van functioneren. Het vermogen van de motor is direct evenredig met de hoeveelheid van het brandbare mengsel en de brandstof die de cilinder binnenkomt via de inlaatklep, alsmede de kwaliteit van het reinigen van de cilinder van smog door de uitlaat (uitlaat) kleppen.
Teneinde de vulling van de motor te verbeteren is de diameter van inlaatklep groter dan die van de uitlaatklep. Tijdens de neerdaling is de stroomsnelheid van het verspilde mengsel hoger dan bij de inlaat van de verse, vanwege het feit dat de smog uitgevoerd wordt door een zuiger. De diameter van de inlaatklep zorgt voor de mogelijkheid van het plaatsen in de cilinderkop en de zuiger hoogte door middel van de krachten van de prestaties van het klepmechanisme. Maar het moet niet te groot zijn om de installatie van te sterke klepveren te voorkomen, omdat dit een verslechtering van de nokken veroorzaakt.
De belangrijkste elementen van de klep zijn het hoofd en de staaf. Om de hydraulische verliezen tijdens de in- en uitlaat te verminderen is de overgang van de klepkop naar de stang is zeer glad. Kleppen worden ook beïnvloed door corrosie. Daarom moet het materiaal altijd bestand zijn tegen slijten, omdat smeren niet bevredigend. Als u de levensduur wil verlengen moet het ventiel worden blootgesteld aan bijkomende verwerking. Om de eigenschappen te verbeteren en de slijtvastheid van de klepsteel, moet het worden behandeld met stikstof of chroom. We hebben altijd hoge kwaliteit inductie kleppen in onze online winkel, evenals uitlaatkleppen, axiale gewrichten of spiegels, alles tegen zeer betaalbare prijzen.
Hoe u kan weten dat er problemen met de inlaatklep zijn
De controle van dit onderdeel bestaat uit twee delen. Eerst worden met behulp van een specifieke werkbank met computer alle systemen nagekeken.
Daarna kan het systeem worden gedemonteerd en kan de klep verwijderd worden. Kijk goed of er zich geen sporen van mechanische beschadigingen of koolstofuitstoot waar te nemen zijn op het onderdeel. Let vooral goed op de positie en de instelling van de klep. Laat de motor afkoelen voordat u verder gaat. Zet daarna de zuiger in het midden van de compressieslag en bovenin. De tweede moer kan nu worden losgemaakt zodat u de ruimte kan instellen met een drukmeter. De drukmeter moet in de ideale ruimte passen.
Het is belangrijk om te weten dat de kleppen niet individueel kunnen worden ingesteld. Er is dan ook een aanpassing van andere onderdelen nodig. Zodra de vervanging compleet is moet u nagaan dat het onderdeel op de juiste plek zit.
Hieraan kan u problemen met de inlaatklep herkennen:
- Kloppen en ander ongebruikelijk lawaai vanuit de motor;
- Een haperende motor;
- Het verbruik van zowel de brandstof als de motorolie is toegenomen;
- Bij lage toerentallen werkt de motor slecht, terwijl deze in stationaire stand gaat haperen.
Oorzaken van problemen met de inlaatklep
Motorolie en brandstof van lage kwaliteit kunnen problemen met de inlaatklep veroorzaken. Het gebruiken van benzine waar weinig octaan in zit leidt tot een te lage antiklopwaarde van het mengsel, waardoor de zuigergroep te zwaar belast wordt. De motor wordt hiervoor verhit. Een dikke laag koolstof op het hoofd van de inlaatklep kan tussen het hoofd en de zetel van het onderdeel komen te zitten, als gevolg van koolstof die zich ophoopt op de kop van de klep. Op deze manier raakt de klep oververhit en wordt het contact met de zitting verstoord.
Een veel voorkomend probleem van de inlaatklep is dat ruimte tussen de klep en de zitting groter of kleiner wordt. Het onderdeel verslijt sneller wanneer de afstand groter is, met uitval van de motor als gevolg. Een afstand die minder lang is dan normaal zorgt ervoor dat de klep stopt met werken. De brandstof komt hierdoor niet meer snel genoeg bij de cilinders. De bediening van een wagen met kleppen die dicht zijn heeft een oververhitte motor en vroegtijdig uitvallende cilinders als gevolg.
Een te snelle ontsteking kan ook een probleem zijn. Wanneer het onderdeel uitvalt is het belangrijk om te garanderen dat de hoek van de vonken vooruitgang in orde is.
Vervanging van inlaatkleppen
Een vervanging is de enige optie, omdat problemen met een inlaatklep niet gerepareerd kunnen worden. Het demonteren van de klep bestaat uit het verwijderen van de kleppendeksel en de distributieriem. Het is een verstandig idee om alle componenten te markeren.
Met een momentsleutel kan u de bouten van de kleppendeksel vastzetten. Hier dient de waarde op slechts 10 Nm te liggen.
Wanneer uiteindelijk alle kleppen zijn versleten dienen alle componenten tegelijkertijd vervanging te worden.