
Hydraulische klepstoters auto
Klepstoters voor
Klepstoters: nuttige informatie
Het duworgaan is een van de onderdelen van het klep controlesysteem. Door zijn compactheid wordt het maximale uitgangsvermogen van de motor bereikt. Er zijn twee soorten duwers, namelijk het paddenstoel type en het hydraulische type. Het systeem bevat ook een stuurstang en nokken, klephefboom, en tot slot de klep zelf. De nokken beweging activeert de duwers, en samen met hen de stuurstang. Aldus wordt de steun arm geactiveerd, zodat de klep kan openen en respectievelijk sluiten. Moderne auto's worden voornamelijk voorzien van watergekoelde motoren. Het is ook het vermelden waard dat de stuurstangen zich bevinden in een speciale uitsparing in het cilinderblok.
Tijdens het ontwikkelingsproces van de automobielindustrie, onderging de klepbediening ook belangrijke veranderingen. In moderne auto’s worden de stuurstangen niet meer gebruikt en de klepbediening wordt direct uitgevoerd. Een van de belangrijkste voordelen van deze constructie is dat bij een storing de onderdelen van het systeem gemakkelijk kunnen worden vervangen. Als het gaat om problemen met de constructies, waarbij nog steeds gebruik gemaakt wordt van de klep controle met behulp van duwers en stangen, moet de auto naar een garage worden gebracht voor een algemene check-up, om de oorzaak vast te stellen.
Als uw auto een stang of duwer probleem moet u niet proberen dit zelf te repareren, het zal het beter zijn om er een expert naar te laten kijken. Het vinden van de oorzaak en het vervangen van de beschadigde onderdelen is een zeer ingewikkeld proces, dus bespaar uw tijd en breng de auto naar een monteur. Onze online winkel zal u helpen om niet alleen tijd, maar ook geld te besparen. Wij bieden een enorm scala aan producten en hebben de beste prijzen voor onderdelen. Wat u ook wilt kopen, van werkcilinders, stationaire rollagers tot steunbalken, u kunt alles bestellen zonder uw huis of kantoor te verlaten.
Hoe u kan weten dat er een problemen met de hydraulische klepstoter zijn
Dit onderdeel wordt nagekeken met behulp van een stethoscoop. Tijdens de inspectie moet de motor draaiende zijn. Het apparaat heeft een resonator die vlakbij iedere hydraulische klepstoter dient te worden gezet. Als u sterk geklop kan horen is er een probleem met het onderdeel. U kan ook de hydraulische klepstoters één voor één aanraken met een vinger tot het moment dat de motor afslaat. Een hydraulische klepstoter die goed werkt kan namelijk niet worden ingedrukt. Met hulp van een specialist zal u meer nauwkeurige resultaten kunnen verkrijgen.
Hieraan kan u problemen met de hydraulische klepstoter herkennen:
- Ongewoon lawaai hoorbaar wanneer de motor werkende is;
- Het vermogen van de motor is afgenomen;
- Snellere slijtage aan de kleppen;
- Het verbruik van de brandstof is toegenomen.
Redenen voor problemen met de hydraulische klepstoter
Het gebruik van olie van lage kwaliteit is de meest voorkomende oorzaak van problemen met de hydraulische klepstoter. Een olie die niet voldoende viscoos is voorziet de onderdelen van de motor namelijk van te weinig smering waardoor slijtage aangewakkerd wordt. Als gevolg kan u te maken krijgen met een vasthechting van de de plunjer met de stoter of het assemblage vat, of met verstoppingen in de leidingen van de olie. Dit kan ook veroorzaakt worden door het niet goed opvolgen van de instructies inzake verversing van de olie of door oververhitting van de motor waardoor de eigenschappen veranderen.
Als er niet voldoende olie in het mechanisme van de smering zit zal de interne druk van de componenten niet de nodige waarden behalen, en dat leidt tot een hydraulische klepstoter die slecht werkt.
Algemene slijtage is ook een veelvoorkomende reden voor defecten. Dit zorgt er namelijk voor dat de plunjer en het assemblage vat te maken krijgen met hogere klaring, waardoor de hydraulische klepstoter trager in werking worden gesteld. De werkende eigenschappen van de onderdelen kunnen behouden worden door speciale toevoegingen te gebruiken. Deze toevoegingen herstellen namelijk de oorspronkelijke maat van de versleten onderdelen en zorgen ervoor dat de onderdelen kunnen profiteren van een laag olie die dikker is dan gewoonlijk. Dit bevordert onder andere de lekbestendigheid van de behandelde onderdelen tijdens de volledige levensduur van de onderdelen in kwestie.
Reparatie van de hydraulische klepstoter
Een reparatie is nooit een permanente oplossing en enkel een optie wanneer er sprake is van een deelbare hydraulische klepstoter. Over het algemeen omvat een reparatie de verwijdering van koolstofafzetting van de onderdelen. Het wordt aangeraden om alle onderdelen tegelijkertijd schoon te maken. U dient ze hiervoor uit de motor te halen en ze in een bak met oplosmiddel (aceton, benzine, kerosine) te leggen om ze een tijdje te laten weken. Zodra de onderdelen helemaal schoon zijn dienen ze met een dikke doek te worden afgedroogd. Alvorens de behandelde hydraulische klepstoters terug te plaatsen dient de olie bijgevuld te worden en moeten ze als controle een keer worden ingedrukt. Als dit proces geen effect blijkt te hebben zal er een vervanging noodzakelijk zijn.
Vervanging van de hydraulische klepstoter
Het vervangen van de hydraulische klepstoters is niet gemakkelijk en vereist specifieke apparatuur. Alvorens het onderdeel te kunnen bereiken moeten normaal gezien eerst de distributieriem en het luchtfilter worden verwijderd zodat de slangen van de radiator en de elektrische draden kunnen worden losgemaakt. Daarnaast zullen ook de nokkenas en de cilinderkop verwijderd moeten worden. Ook de tuimelaarsassen moeten verwijderd worden voordat de hydraulische klepstoters uit hun plek van bevestiging kunnen worden genomen. Als u niet de tijd heeft om deze werkzaamheden uit te voeren kan u ze ook overlaten aan experts bij een garage.