Motor voor auto
Onderdelen voor Motor
Motordelen voor
De motor is een belangrijk element van elke auto. Hoofdzakelijk zijn er benzine en diesel motoren. Enkele jaren geleden verscheen er een hybride auto, die een elektrische aandrijving en een verbrandingsmotor combineert. Het bestaat uit het motorblok en vele afzonderlijke onderdelen, die zijn verbonden met het blok. Gewoonlijk is de levensduur langer dan de levensduur van het gehele voertuig. Zo is de volledige vervanging van de motor slechts zelden noodzakelijk. Meestal gaan er een paar kleine onderdelen van de motor kapot.
Door het verbrandingsproces zet de motor chemische energie van de brandstof om in mechanische energie. In de moderne auto wordt het verbrandingsproces uitgevoerd door een elektronisch regelsysteem. Hierdoor neemt de efficiëntie toe. Als het motorvermogen wordt verminderd dient u precies uit te zoeken welk punt de reden van het vermogensverlies is. Wanneer de motor vreemde geluiden begint te maken moet u onmiddellijk contact opnemen met een garage. Anders bestaat het gevaar dat schade toeneemt en dat zal de reparatiekosten nadelig beïnvloeden. Sommige beschadigde motoronderdelen, zoals versleten pakkingen, kleppendeksels of defecte injectie kleppen kunnen gaan lekken.
Als de gasklepsensor of de gasklep niet goed functioneren wordt er geen optimale grootte van de lucht-brandstofmengsel naar de verbrandingskamer gevoerd. Auto onderdelen zoals de uitlaat en inlaatkleppen, carter, nokkenas, tandwiel of de oliepomp kunnen soms kapot gaan. Soms is het ook noodzakelijk om de cilinderkop bouten, oliecarter of oliestand meter te vervangen. Motorreparaties dienen te worden uitgevoerd door deskundigen. Anders kan een lage kwaliteit reparatie meer schade veroorzaken.
Hoe u kan weten dat er motorproblemen zijn
Voor het controleren van de unit van het vermogen dient u over specifieke apparatuur te beschikken. Het wordt aanbevolen om deze taak over te laten aan specialisten die op een professionele manier de lubricatie, de toevoer van de brandstof, de systemen van de koeling de alternator, en de systemen voor de controle en de ontbranding kunnen inschatten. Externe onderzoeken kan u zelf ook uitvoeren, bijvoorbeeld om de werking van de onderdelen, de staat van de componenten met een kortere levensduur en de parameters van de temperatuur wanneer deze in werking zijn te controleren. Tegelijkertijd kan u controleren of er geen scheuren of corrosie te vinden zijn aan het oppervlak. Experts bevelen om de 80’000 á 100’000 een inspectie te laten uitvoeren.
Hieraan kan u een probleem met de motor herkennen
- Ongebruikelijk lawaai bij het opstarten en wanneer de motor draait;
- Een haperende motor in stationaire stand;
- Het verbruik van de brandstof is toegenomen;
- De motor raakt vaak oververhit;
- De systemen van de brandstof en de olie bevatten meer druk;
- Het “check motor”-lichtje op het dashboard gaat branden.
Redenen voor motorproblemen
Verschillende factoren kunnen de oorzaak zijn van ontploffingen, een slechte werking van de motor bij veel toeren, een verminderd vermogen of een volledig kapotte motor. De meest voorkomende oorzaken zijn het gebruiken van onderdelen van slechte kwaliteit en onderdelen die maar kort meegaan, terwijl ook een gebrekkig onderhoud van de unit van het vermogen regelmatig als reden voorkomt. Problemen met de motor kunnen ook veroorzaakt worden door mechanische vervormingen van de radiator of de pomp, kapotte bevestigingen van krukas of het gebruiken van brandstof met een laag octaangehalte.
Repareren en vervangen van de motor
Sommige taken kan u zelf doen. Het vervangen van componenten die maar voor korte tijd meegaan, zoals olie of filters, is bijvoorbeeld een simpele taak. De reparatie van een pomp of het verhelpen van lekkende koelvloeistof zijn ook met gemak te doen. Het vervangen van een cilinder of een zuiger kan u beter overlaten aan experts. Het vervangen van de motor dient bij een garage te gebeuren.