Zuiger auto
Motorzuiger voor
Motorzuiger: nuttige informatie
Hoe valt het falen van de zuiger van de krachtbron op
Hoe het onderdeel ervoor staat kan worden gemeten door middel van een geavanceerde zuiger-cilinder test, dit doet men in een garage. In de eerste plaats, door middel van het juiste gereedschap, meet men de druk in de cilinder en het drukverlies die optreedt bij de krukas, tevens inspecteert men de dichtheid van de ontstekingskamer. Daarna, mocht dat nodig zijn, demonteert men de motor en controleert men de beschadigingen aan de onderdelen.
Indien u deze klus zelfstandig wilt doen, zorg dat een kennis de auto start, laat de motor stationair draaien, en duw dan het gaspedaal helemaal in. Hou op dat moment een wit papiertje voor de uitlaat. Als er resten met olie opkomen, kan dat een indicatie zijn dat de cilinder-zuiger groep aan vervanging toe is.
U bent in staat te weten te komen dat de zuiger moet worden geïnspecteerd door deze aanwijzingen:
- De auto verbruikt meer olie;
- De motor heeft minder vermogen;
- Uit de uitlaat komt zwarte of blauwgrijze rook;
- Op de bougies zitten carbon resten;
- Olie bevindt zich in het luchtfilter of de leidingen;
- De motor loopt niet lekker bij stationair, daarnaast vibreert de versnellingspook;
- Vreemde geluiden kunnen worden gehoord bij een draaiende motor, deze worden harder bij minder en meer toeren.
Oorzaken voor het falen van de zuiger
Elke keer als de verbranding in de ontstekingskamer niet helemaal juist gaat, kan de zuiger beschadigd raken. Bijvoorbeeld als het mengsel van brandstof en lucht voor meer verbranding zorgt dan normaal, dit kan gebeuren door een defect in de toevoer van de brandstof of de turbo, maar ook door het niet tijdig verwisselen van het luchtfilter. Deze zou ervoor kunnen zorgen dat de bodem van de zuiger smelt. Als de brandstof te weinig octaan bevat dan kan de brandstof ontploffen in de motor, wat er weer voor zorgt dat het metaal stuk gaat.
Een te grote ruimte tussen de cilinder en de zuiger, een niet correcte afstelling door de fabriek, kan ervoor zorgen dat de zuigermantel eerder versleten is. Dit kan tevens gebeuren bij oververhitting van de motor.
Te weinig olie of een lage druk van de olie kan ervoor zorgen dat de afdichting niet goed is en is zeker niet best voor de zuiger: doordat er geen of weinig olie zit tussen de metalen onderdelen kan de zuiger te heet worden, smelten en blokkeren. Hier niet tijdig verversen van de olie zorgt voor ophoping van stof en zal ervoor zorgen dat de bewegende delen sneller slijten.
Ringen van de zuigers die versleten, gedeformeerd of gescheurd zijn kunnen niet betrouwbaar de boel afsluiten. Doordat de hete gassen door de gaten worden gestuwd, kunnen deze ervoor zorgen dat de olie op de wanden verbrand. Hierdoor ontstaan krassen op het zuiger oppervlak.
Rare objecten die in de ontstekingskamer terechtkomen, kunnen ervoor zorgen dat er beschadigingen optreden: er kunnen gaten ontstaat, maar de zuiger kan ook afbreken of scheuren.
De zuiger repareren
Soms kan men de oppervlakte van de zuiger weer in de gewenste staat krijgen. In de eerste plaats maakt men de beschadigingen schoon, daarna worden ze gevuld met een speciaal spul. Als deze hard is geworden, moet men het overtollige verwijderen met behulp van een snijder.
Soms kan men de afstand verminderen en de dichtheid optimaliseren door een speciale veer te installeren in de groef.
Het verwisselen van de zuiger
Als het niet mogelijk is om het onderdeel te repareren, zal men de zuiger moeten verwisselen voor een nieuwe. Meestal is het nieuwe onderdeel iets groter, dit betekent dat tijdens de montage de zuiger er moet worden ingedraaid. Over het algemeen moet men de cilinder uitboren en afvlakken. Dit is een grote operatie en daarom is het beter om dit te laten doen door deskundigen in een garage.